Alla inlägg under januari 2008

Av Kaela - 8 januari 2008 21:29


 


En myyycket lång dag på jobbet. 13 timmar.

Nu är jag helt slut.

Men trots grårusket njöt jag av promenaden genom stan efter jobbet.


Sov gott alla fina vänner!


Av Kaela - 8 januari 2008 09:20



Godmorgon alla kära bloggvänner!


Skyarna är lika grå som vanligt så nu gäller det att skapa färg och ljus själv när solen sviker oss.
Men den kommer igen!

Underbart att veta  att vårt dagsljus redan är tio minuter längre än den 22 december!

 Var rädd om dig idag. Tänk bara glada tankar.


Och ett tänkespråk på vägen...


Vilken dumbom som helst kan möta en kris.
Det är det dagliga livet som tröttar ut en.
Anton Tjechov

Av Kaela - 6 januari 2008 21:22


Jag skulle så gärna vilja möta dig
du okända kvinna
som gav livet åt mitt barn.

Vad kände du när du förstod att hon växte
under ditt hjärta
och vad kände du när du placerade
femdagarsknytet i trappuppgången?

Var du för ung?
Hade du ingen man?
var huset redan fullt av hungriga barn
och förmådde inte mätta ytterligare en mun.

Du är ständigt närvarande
här hos mig - i henne
ibland känns det som om jag skulle se dig
stående bakom henne.
jag känner en hemlig och djup tacksamhet
till dig.

jag skulle så gärna vilja vem du är
få sitta ner med dig
över en kopp lkaffe
eller- kanske du hellre dricker te.

Hur mycket av det som är svårt för henne idag
mitt i brinnande pubertet
skulle du kunna förstå bättre än jag.

Vi är ju inte bara en produkt av vår miljö

Kanske skulle hon kännas främmande för dig
full av västvärldens värderingar
insydda jeans och tuschade ögon
popmusiken vrålar från hennes rum...

Visst hittar jag något hos henne
som påminner om mig
Men kanske skulle du
allt yttre främlingsskap till trots
hitta en väg till henne
som jag inte har.
jag vill att du ska veta
jag väntade henne i en enda stor längtan
tog emot henne i en stormande glädje

och älskar henne intensivt....

Av Kaela - 6 januari 2008 18:55

Ta vara på
glädjen


sök upp den
och se den
gläds åt andra
låt
tillsammansglädjen
blomma


Glädjen
bor granne
med sorgen


Om du
väljer
rätt glasögon

Av Kaela - 6 januari 2008 18:48

Nyss var du i min famn
tre år
med tårade kinder
över skrubbade knän


blås..mamma..blås
sa du
och jag blåste
och tårarna torkade


nu får jag sitta vid ringside
och se
hur livet ger dig magkippare


och mitt blås har förlorat sin magiska kraft....

Av Kaela - 6 januari 2008 13:04


Idag är det trettondagen och hela världen är täckt av ett vitt snötäcke.

Tyvärr är det redan på väg att smälta bort där jag bor eftersom det är +1 grad ute.

Jag skriver, som du har förstått, mycket dikter. Och ord är något jag älskar.

Kanske just på grund av diktskrivandet.

Ord ger mig ofta bilder på min "inre biograf".
Och ordet "trettondag" är ett ord som det glittrar om.


Men nu får jag ta mig själv i örat!


Det gäller att inte tjurigt säga att snön ska smälta bort utan att just nu gå ut och känna på den, lukta på den och njuuuta!


Det är ju JUST NU vi finns här- om nästa minut vet vi inget!


Den som spar har ingenting
blott döda ting som inget ger
och sanningen att det som var
det kommer aldrig mer.


Den som spar har ingenting

blott det att inte ha förstått
och tomheten och ångesten
när livets tåg har gått.


Den som slösar han har allt

var blomma skyndar i hans famn
och ögonblickets rikedom
strör solljus kring hans namn.
Gustav Sandgren


Och ett så kallat bevingat ord om just denna dag!


 

"Trettondagen firar vi till minne av den tid
då det ännu fanns upp till tre vise män i världen."
Gösta Rybrant

Av Kaela - 5 januari 2008 16:32



En av de svåraste
upplevelserna och
erfarenheterna i livet
är att vara i sorgens mörkrum,
att vara i dödens närhet,
att leva i skuggan av livet.


Döden är inte slutet.
Det finns en evighet
som väntar dig.


Men jag som
är kvar här på jorden
har så svårt att se dig nu
för ljuset du bor i
är så stort...

Av Kaela - 5 januari 2008 13:04


Igårkväll snubblade jag över manuset till min bok "Ända ut till den yttersta udden" (http://www.jungestroms.se/varabocker.htm)

Jag bläddrade lite - och tårarna rann.

Inte av sorg. Mera av stolthet och glädje över att du var min mamma.
Det har gått 9 år sedan du lämnade oss.
Och jag har hunnit upptäcka att du aldrig varit mig närmare.


Du - och allt det du representerade bor i mitt hjärta.


Ändå är du en värld ifrån mig.


En värld om vilken jag inget vet.

Men du vet!
Och där- i mitt hjärta- hos dig bor friden.


Från en värld bort fortsätter du att ge mig.
Jag kan nästan höra din röst, ditt skratt - och i skymningen anar jag ofta din gestalt.


Från en plats i mitt hjärta ger du mig ännu råd, tröst och närvaro.


Jag kommer aldrig att mista dig helt.

För jag har varit med om dig!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards