Direktlänk till inlägg 15 februari 2008

Kärleken kommer/Dikt av Nils Ferlin

Av Kaela - 15 februari 2008 14:22



Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark,
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Nils Ferlin

 
 
Ingen bild

N

29 juni 2013 19:05

Tack för tipset letade just dikt av Ferlin som passar vår vigsel! N

Kaela

29 juni 2013 20:14

Den mest underbara dikt jag vet om kärleken!

Den säger allt!

Grattis till bröllopet och lycka till med den gemensamma livsvandringen....

Allt gott till dig!

 
vacker

vacker

13 september 2013 22:34

Den e underbart vacker.
Såna dikter öppna ens hjärta när man e sorgsen

http://lala

Kaela

14 september 2013 09:14

Ja detta är en underbar dikt lala.
Och du har rätt- dikter har ett särskilt budskap till oss. Kanske när vi är ledsna framför allt.
Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

Jennifer

21 januari 2016 11:31

Vad betyder. Och gråten är min när du gråter

Kaela

21 januari 2016 18:10

För mig betyder det att man upplever den andres sorg som sin egen.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Johannes kull

10 november 2016 09:36

Mycke bra

Kaela

11 november 2016 05:56

Ja det är en av de underbaraste dikterna om kärlek som vi har i vår svenska diktskatt tycker jag.
Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Kristian

6 augusti 2017 07:55

Hei Kaela
Jeg er en mann på 46 år.
Svensk er et vakkert språk, jeg liker det spesielt godt i dikt. Dette diktet treffer meg så sterkt. For litt over ett år siden fridde jeg til den kvinnen jeg elsker. Imidlertid er jeg i en konflikt med min eks som jeg har to barn med, en datter på 10 og en sønn på 12. Min datter fikk en livstrunde kreftdiagnose da hun var 6, men hun overlevde og har det bra i dag. Min eks har i mange år sabotert barnas samvær med meg og det ble spesielt ille etter at jeg møtte kvinnen i mitt liv for litt over to år siden. Jeg kjemper nå min livs kamp for at mine barn skal få mer samvær med meg, det er nå stor konflikt, jeg tok til slutt kontakt med advokat og han har begjært saken til tingretten nå i august. Min forlovede og vårt forhold har nesten blitt helt ødelagt av konflikten mellom min eks og jeg, hun har sakte men sikkert bygd en mur rundt seg selv og skjøvet meg bort, hun greier ikke å være kjæreste og å støtte meg akkurat nå. Hun bærer ikke forlovelsesringen mer og vi treffes sjelden. Men jeg vet hun holder av meg og at hun elsker meg. Hun er en veldig sart og følsom kvinne og må beskytte seg selv (og sin sønn på 12 år), det er en overlevelsesstrategi for henne. Jeg vet hun har det veldig vondt også, og jeg har alltid støttet henne i vonde stunder, delt hennes sorg, for jeg kjenner hennes sorg så sterkt. Slik det står i Nils Ferlins dikt. Men det er veldig vondt, fordi HUN klarer ikke å være der for meg og støtte meg og være min kjæreste akkurat nå, hun pakker inn sine følelser, deler ikke sin smerte med meg, selv om jeg føler at hun kjenner min smerte og jeg hennes smerte. Hvis jeg sender henne blomster (alltid roser) kjennes det som om at hun kveles, for hun sier aldri takk. Hun bor 4 timer unna med bil. Vi planla å flytte sammen, men dette må vi sette på vent, jeg må først få orden på mitt liv med mine barn. Dette har utløst en sterk depresjon hos meg, jeg har ofte mørke tanker og orker snart ikke mer, jeg har sinne og aggresjon mot kjæresten min (som kanskje ikke er kjæresten min likevel?): mørke og destruktive krefter i meg brenner etter å ringe henne og si at jeg orker ikke mer, fordi jeg føler at hun svikter meg, jeg lever i uvisshet og hun forteller meg ikke om sine følelser. Hun klarer ikke å snakke med meg på telefonen lenger ...Tillit og fortrolighet og takknemlighet føles langt borte ... Det er forferdelige følelser. Men jeg vet at det er ikke det det handler om. Min forlovede er REDD. Hun er den sterkeste og vakreste kvinne jeg noengang har møtt. Vi elsker hverandre, det vet jeg. Vi skal snart møtes igjen og det blir fint. Men jeg er redd for at toget har gått allerede, at det er for sent, at hun har bestemt seg for at det aldri kan bli oss to. Vi har blitt enige om å starte med "nye ark". Jeg savner henne hele tiden, men nå må jeg ta vare på meg selv. Jeg vet hvor inderlig vanskelig og sårt dette er for henne også. Nå må jeg må vise henne at jeg er sterk. At jeg holder ut. Jeg må beskytte meg selv. Takk for at du delte Nils Ferlins dikt.

Kaela

6 augusti 2017 09:07

Hej Krister!
Tack för din långa fina kommentar som berörde mig starkt. Glad över ditt förtroende - och hoppas att det hjälpte dig något att få skriva ner den svåra situation du lever i. Sliten mellan människor som betyder allt i ditt liv. Din älskade och dina barn
Kärleken är förunderligt stor. Men den kan också vara förunderligt svår.
För dig är den kanske mest svår just nu!
Jag önskar innerligt att ert möte - då ni slka ses med "nye ark" slka medföra en nystart och en riktigt stark sådan.
Jag hoppas att du ska få känna en dag att det lönade sig att kämpa för att få ge dina barn del i ditt liv. Önskar dig det allra bästa av det bästa och hoppas du skriver och berättar hur det gårt för dig. Skickar tonvis med lycka till tankar och önskan om styrka! Allt gott till dig!/Kaela

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards