Direktlänk till inlägg 19 mars 2008

Em "tänka-till" berättelse

Av Kaela - 19 mars 2008 09:17

Han hette Fleming och var en fattig skotsk bonde.
En dag när han försökte tjäna till familjens uppehälle hörde han ett rop på hjälp från ett kärr i närheten. Han slängde sina redskap och sprang till kärret. Där, nedsjunken till midjan i svart lera stod en skräckslagen pojke och försökte komma loss. Fleming räddade pojken från vad som hade kunnat bli en långsam och skräckfylld död.
Dagen därpå körde en pampig vagn in på bondens enkla gård. En elegant klädd adelsman klev av och presenterade sig som fadern till den pojke han hade räddat.
" Jag vill återgälda detta", sade adelsmannen. "Ni räddade min sons liv".
"Nej, jag kan inte ta emot betalning för detta", sade den skotske bonden och avfärdade erbjudandet. Just då tittade bondens son fram från det skjul där familjen bodde.
"Är det er son?" frågade adelsmannen. "Ja," svarade bonden stolt.
"Jag har ett förslag. Låt mig förse er son med lika högklassig utbildning som min son kommer att få. Om er son är likadan som sin far, kommer han utan tvekan att växa till en man som vi båda kommer att bli stolta över."
Och det blev han. Bonden Flemings son kom att gå på de bästa skolorna och kom  så småningom att ta exmen vid St. Mary´s Hospital Medical i London och fortsatte att bli känd över hela världen som Sir Alexander Fleming, penicillinets upptäckare.
Flera år senare fick den unge mannen som blev räddad ur kärret lunginflammation.
Vad var det som räddade hans liv den gången? Penicillin.
Adelsmannens namn? Lord Randolph Churchill.
Och hans sons namn? Sir Winston Churchill.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards