Direktlänk till inlägg 21 mars 2008

Fick en bok i julklapp

Av Kaela - 21 mars 2008 12:16

Fick en bok i julklapp - och trots den ovanliga storleken såg jag genast vad paketet innehöll: en bok.
Den hette ”Långsamhetens lov, eller vådan av att åka moped genom Louvren” och var skriven av Owe Wikström.
Den såg intressant ut och jag lade den genast i ”måste-läsa-högen” på nattduksbordet.
Eftersom jag inte hann just då; eftersom jag måste avsluta en massa saker på mitt arbete …på min fritid …för min familj – men självklart skulle jag läsa den …senare.
När jag efter två månader hittade boken igen, där i högen av övriga böcker på nattduksbordet, och slog upp första sidan så inleddes den med ett citat av Seneca som levde omkring år 50 e Kr: ”Människor äro ivrigt sysselsatta med planer för att förbättra sina liv./…/

Det flyttar fram varje dag, det rycker bort det närvarande medan det ger löften om ett ovisst kommande.
Det största hindret för ett verkligt liv är den förväntan som beror av morgondagen, men förlorar den dag som är.
Du ordnar och ombesörjer vad som ligger i ett ovisst ödes hand, men vad du har i din egen hand det låter du fara”....

 
 
Florence

Florence

21 mars 2008 14:28

Citat av Mark Twain är alltid lika bra. Mitt personliga favoritcitat av honom är: "Somliga människor ger sina bekymmer simlektioner när de egentligen borde dränka dem." Jag tycker att det symboliserar vår tid allt för väl.

Förresten så skulle jag vilja rekommendera dig att läsa "Snälla gossar och stygga" av honom. En ofantligt bra novellsamling.

http://nightingale.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards