Alla inlägg den 4 april 2008

Av Kaela - 4 april 2008 13:39

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon hjälper andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han gör.
Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.
Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

Søren Kierkegaard

Av Kaela - 4 april 2008 12:35


Ranunkel är en helt fantastiskt underbar blomma.

En del brukar beskriva den som att den liknar en ros.

Och det gör den.
Men med nästan florstunna blad i blomman.

Just nu när det finns mycket ranunkel (en del har det ju i trädgården) brukar jag göra vad jag kallar en blomtårta.

(Mycket bättre med låga dekorationer på ett middagsbord till exempel så man slipper sitta och leka tittut med en hög blomsterdekoration emellan sig)


Fyll det fat (helst med kanter) som du tänker använda  - med oasis.

Gör sedan en ring av nejlikor i ytterkanten som liksom stadgar upp det hela.

Ös sedan på med så mycket ranunkel som du får plats.

När du skär till oasisen, så gör den gärna lite kupig.

Dekorationen blir mera spännande om den blir lite toppig.

Det här är inte svårt och blir sååå fint.

Jag är amatör och har ändå fått en del beröm för denna dekoration.

Lycka till!



Av Kaela - 4 april 2008 12:20


Det är den djupa okunnigheten

som framkallar den självsäkra tonen

Jean de la Bruyére

Av Kaela - 4 april 2008 12:14



Falukorv låter tråkigt.

Men jag har provat ett recept som alla som utsatts för resultatet sagt sig gilla.

FRASIG FALUKORV

4 portioner


Lägg 400 g delad mager falukorv i en ugnssäker form.

Blanda ihop 4 msk ströbröd, 1 dl riven mager ost, 2 hackade schalottenlökar, 1 pressad vitlöksklyfta och 2 krm oregano, salt och peppar.
Strö över korven och gratinera i 225 grader i ca: 15 minuter.

Servera med hemlagat potatismos och sallad.


Av Kaela - 4 april 2008 12:11


Du har löst problemet med namnet "Falska potatisbakelser" Vita!

Varmt tack!

Av Kaela - 4 april 2008 10:52

Margareta Melin är en av mina många favoritförfattare

Din skicklighet
hämmar
eller uppmuntrar.

Din hjälp
binder
eller befriar.

Din sång
får andra att sjunga
eller tystna.

Ditt ljus
kan Du sprida till andra
eller som strålkastare
rikta mot dig själv
och så mörklägga omvärlden.

Om din makt
är liten eller stor
gäller ditt val alltid detsamma:
att öka ljuset omkring dig
eller mörkret.

********************

Komihåg att

All makt är lån
och kan förvaltas
på tre skilda sätt:
till att hjälpa upp
eller trycka ner
eller aldrig tas i bruk.
Alla har frihet att välja.

Av Kaela - 4 april 2008 10:45


Till sin vän skall man komma bjuden i medgång

och objuden i motgång.

Av Kaela - 4 april 2008 10:44




Tro aldrig att du är så fattig
att du ingenting kan ge.
Tro aldrig att du är så sorgsen
att du aldrig kan le.
Tro aldrig att du är så ensam
att du inte ha en vän.
När natten är över
kommer solen att lysa igen.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards