Alla inlägg den 16 april 2008

Av Kaela - 16 april 2008 21:55


Byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen,
byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen.
Den ene, ack så halt,
den andre, o, så blind,
den tredje han säger alls ingenting.


Byssan lull, koka kittelen full,
på himmelen vandra tre stjärnor,
byssan lull, koka kittelen full.
på himmelen vandra tre stjärnor,
Den ene är så vit,
den andra är så röd,
den tredje är månen den gula.


Byssan lull, koka kittelen full,
där blåser tre vindar på haven,
byssan lull, koka kittelen full,
där blåser tre vindar på haven.
på Stora Ocean,
på Lilla Skagerack
och långt upp i Bottniska viken.


Byssan lull, koka kittelen full,
där segla tre skutor på vågen,
byssan lull, koka kittelen full,
där segla tre skutor på vågen.
Den första är en bark,
den andra är en brigg,
den tredje har så trasiga segel.


Byssan lull, koka kittelen full,
sjökistan har trenne figurer,
byssan lull, koka kittelen full,
sjökistan har trenne figurer.
Den första är vår tro,
den andra är vårt hopp,
den tredje är kärleken den röda.


Byssan lull, koka kittelen full,
tre äro tingen de goda,
byssan lull, koka kittelen full,
tre äro tingen de goda.
Den förste är Gud Far,
den andre är hans Son,
den tredje är god Jungfru Maria.

Av Kaela - 16 april 2008 20:42

 

Jag talar till mina vuxna barns änglar
Följer ni dem fortfarande?
Bär ni deras önskningar i era händer?
Vet ni något om deras kampfyllda ensamhet
och när de förnekar er och livet
vänder ni er bort och gråter
Men stannar kvar?
De behöver er
Mera än då de var små
de behöver er förtvivlat
för ungdomen är den svåraste tiden
Allting ska göras på egen hand
man skall rycka sig lös
tänka igenom allt själv
vill inte veta av änglar
O mina vuxna barns änglar!
En mor får inte längre ingripa
Men ni får.
En mor kan inte längre råda
Men er visdom är Guds.
Dröj kvar hos mina vuxna barn, änglar!
Hjälp dem att vandra i snårskogen
att finna den rätta vägen
deras enda väg
Viola Renvall


««

Av Kaela - 16 april 2008 20:24

Hur mycket älskar du mig? Frågade den lille pojken sin mamma medan hon stoppade om honom i sängen. Det var en lek som han fick henne att leka varje kväll men han lät henne aldrig vinna.


Jag älskar dig 85 miljoner, triljoner mil till solen och tillbaka var den lille pojkens vanliga utmaning på hennes förklarade kärlek. Men den här kvällen var hon utmattad. Utmattad efter en dag som började redan klockan tre på morgonen, då hon tröstade honom efter en mardröm. Utmattad efter att ha lagat frukost, lunch och middag och efter att ha städat undan alla hans leksaker som hon ständigt trampade på med sina blåslagna fötter. Utmattad efter en dag som inte innehöll så mycket tid så att hon ens hann duscha.


Hon tittade in i sin sons ögon, samma ögon som hon var för evigt tacksam över att ha varit med att skapa. Hon strök bort håret från hans panna så att hon kunde andas in skönheten hos denna magiska skapelse. Och medan hon tittade på honom på ett sätt, som bara mödrar kan log hon och sa:


Du kommer aldrig att förstå hur mycket en mamma kan älska sitt barn.


Om du blev påkörd av en bil och fastklämd, så skulle jag finna styrkan att lyfta undan den för dig.


Om du behövde hjälp och jag hade brutna ben, så skulle jag finna ett sätt så jag kunde springa till dig.


Om du var hungrig och jag inte hade ätit på en vecka så skulle jag ge dig min enda måltid.


När du vandrar omkring i världen vandrar mitt hjärta med dig. Vad du känner, känner jag. Jag känner att du är lycklig genom det sätt du håller min hand. Jag hör ditt hjärta viska när du är rädd. Jag vet vad du tänker genom att se in i dina ögon.


Den lille pojkens ögon blev vidöppna, och för en gångs skull hade han ingen utmaning åt henne.

OKÄND FÖRFATTARE

Av Kaela - 16 april 2008 18:54


Att skratta är att riskera att verka dum.

Att sträcka sig efter en annan människa är att
exponera sitt sanna jag.

Att presentera sina idéer, sina drömmar för andra är att
riskera att förlora dem.

Att älska är att riskera att inte bli älskad tillbaka.

Att leva är att riskera att dö.

Att hoppas är att riskera förtvivlan.

Att försöka är att riskera misslyckas.
 


Men, risker måste tas
eftersom den största faran med livet är att
inte riskera någonting.
Den människa som inte riskerar någonting,
har ingenting,
är ingenting,
gör ingenting.
Hon kanske undviker lidande och sorg,
men kan helt enkelt inte växa, älska . . . Leva!
Genom att vara kedjad vid sina attityder
blir hon slav och  förlorar friheten.
Bara den människa som tar risker är Fri.

T.S Elliot

Av Kaela - 16 april 2008 18:50


 



Det är sorgens träd

som bär lyckans frukter



Ur frukterna

växer morgondagen

Kaela

Av Kaela - 16 april 2008 18:48



Varje sekund i livet är ett nytt och unikt ögonblick, ett ögonblick
som aldrig kommer åter..


Och vad lär vi våra barn?
Vi lär dem att två plus två är fyra och att Paris är Frankrikes huvudstad.


När ska vi dessutom lära dem vad de är??


Till varje barn borde vi säga: Vet du vad du är?


Du är ett underverk. Du är unik.


Under alla år som gått har det aldrig funnits ett annat barn som har varit som du,
som har haft dina ben, dina armar, dina flinka fingrar, ditt sätt att röra sig.


Du kan bli en Shakespeare, en Michelangelo, en Beethoven.
Du har förutsättningar för vad som helst.
Ja, ett underverk är du.


Och när du blir stor kan du då tänka dig att göra någon annan illa,
någon som är ett underverk, precis som du?


Du måste kämpa för att göra världen värdig sina barn.


Vi alla måste kämpa för det.

Kaela

Av Kaela - 16 april 2008 18:45

Vad roligt att du tyckte om dikten: "Doften av liv och vår".

Blir glad att du vill länka till min sida.


Av Kaela - 16 april 2008 18:43

Klart Muller Målarkludd att du får låna bilden med flickan i sängen och änglarna som flyger in genom det öppna fönstret!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards