Alla inlägg den 21 april 2008

Av Kaela - 21 april 2008 22:08

 


Till godnatt en sångtext som Björn Afzelius ofta sjöng och som jag älskade


När jag tänker tillbaka på min barndom
ser jag skräckbilder tydligast av allt.
Ja, dom gånger dom skrämde eller slog mej
är dom minnen som hårdast sitter fast.
För som barn tar man kärleken för given;
allting annat är mot ens natur.
I den stund man tar steget ut i livet
är man bara ett tillgivet djur.


Ändå står snart dom vuxna där och pekar
ut den riktning dom tycker man skall ta
Alla drömmar dom själva har förvägrats
vill dom förverkliga genom sina barn.
Är man lydig belönas man och hyllas,
revolterar man mister man allt.
Ingen älskar ett barn som inte lyckas,
ingen älskar ett barn som är stärkt.

Men vem besitter förmågan att veta
vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säj' till nå'n annan hur lyckan ser ut,
vem kan säj' vad nå'n annan vill bli?


Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån,
låt dina växter får leva där dom trivs.
Lås inte in dina plantor i et drivhus,
låt dom få slippa ett onaturligt liv.
Låt den du älskar få pröva sina vingar,
en dag så flyger din älskade rätt.
Vill du bli respekterad av din avbild
får du visa din avbild respekt.

Av Kaela - 21 april 2008 21:35





Du kan krama din längtan och dina drömmar
så länge att de försvinner


Du kan bära dina önskningar
så djupt i ditt hjärta
att verkligheten inte når dem
tills drömmen
blir den enda verklighet du har...

Kaela

Av Kaela - 21 april 2008 21:25

Jag mötte denna kvinna i samband med att jag skulle förmedla en besöksgrupp av frivilligarbetare till ett äldreboende.

Och hon gjorde ett otroligt starkt intryck på mig.

Du är verkligen värd all uppskattning anebettan som arbetar i äldrevården.

Det ger mycket, det förstår jag - men det tar mycket också!

Och till din andra kommentar.

Nej hur mycket man än oroar sig kan man ju inte påverka det som sker med sin oro.

Ha en god natt!


Av Kaela - 21 april 2008 19:13


 Man undrar vart vi är på väg.

Våldsbrotten ökar i antal.
Min arbetskamrat kom hålögd till jobbet i morse och berättade att klockan 21.00 i går kväll (söndag) ringde polisen på dörren och de måste lämna sitt hem.

En misstänkt bomb på gräsmattan till hälften nergrävd enligt samma arbetskamrat.

 Enligt min arbetskamrat var det verkligen en bomb men nyheterna är tysta

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=762753&rss=145


Av Kaela - 21 april 2008 10:37


Hon minns inte längre
vad hennes barn heter
och förväxlar ofta
idag med igår...
Hon tar på sig vinterkappan
i juli
och går ut i tunna nattlinnet
i yrsnön...

Hennes minne ger sig ofta av
färdas långa vägar
över vidsträckta landskap
fastnar
i det förgångna

Men när jag tog min ömhet
i mina händer
och smekte hennes kind

såg hon på mig och sa:
"jag är en människa"

Kaela

Av Kaela - 21 april 2008 10:23

Hej Lena!
Ja det är verkligen sant.

Vilken fin blogg du har.

Måste ju tjuvkika lite grand!

Av Kaela - 21 april 2008 09:14



 


När du är vänlig
mot någon
som har bekymmer,
kan du hoppas,
att han
skall komma ihåg det
och vara vänlig
mot någon annan.
Och vänligheten sprids
som ringar på vatten....

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards