Alla inlägg den 22 april 2008

Av Kaela - 22 april 2008 19:50


Den här morgonen. . .
ska jag le när jag ser ditt ansikte
och skratta när jag känner att jag vill gråta



 Den här morgonen. . .
ska jag låta dig välja vad du vill ha på dig
och säga hur fint det blev



 Den här morgonen. . .
ska jag kliva över tvätten, lyfta upp dig
och ta med dig ut till lekparken



 Den här morgonen. . .
ska jag låta disken ligga kvar odiskad
och låta dig lära mig hur man lägger det där pusslet



 Den här kvällen. . .
ska jag dra ut telefonkontakten och låta bli att sätta på datorn
och sitta med dig på gården och blåsa bubblor



 Den här kvällen. . .
ska jag inte skrika åt dig en enda gång, inte ens det minsta grymt
när du skriker och gråter efter glassbilen
och om den kommer förbi går jag ut och köper en glass



 Den här kvällen. . .
ska jag inte oroa mig för vad du ska bli när du vuxit upp
eller fundera lite extra på varje beslut jag har tagit som rör dig



Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig hjälpa mig att baka kakor
och jag kommer inte att stå lutad över dig för att tillrättavisa dig



 Den här kvällen. . .
kommer jag att ta oss till McDonald´s
och köpa oss varsin Happy Meal så vi båda kan få leksakerna



Den här kvällen. . .
kommer jag att hålla dig i mina armar och berätta om hur du föddes
och hur mycket jag älskar dig



 Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig stänka i badkaret
och lova att inte bli arg



 Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig stanna uppe sent
medan vi sitter på verandan och räknar alla stjärnor



 Den här kvällen. . .
kommer jag att sitta nära dig i timmar
och missa mina favoritprogram på TV



 Den här kvällen. . .
n
är jag drar mina fingrar genom ditt hår medan du ber
kommer jag att tacka Gud för Den finaste gåvan som givits



Jag kommer att tänka på de mammor och pappor
som letar efter sina försvunna barn,
de mammor och pappor som besöker sina barns gravar
i stället för deras sovrum,
de mammor och pappor som är på sjukhus för att med gränslös sorg
se sina barn lida och för sitt inre skrika att dom inte klarar mer



 Och när jag kysser dig god natt kommer jag att hålla dig litet hårdare, litet längre.
Det är då jag kommer att tacka Gud för dig och inte be honom om något mer. . .
. . . utom en dag till


Okänd författare


Av Kaela - 22 april 2008 11:50

Här är en sång Björn Afzelius och Mikael Wiehe skrev om mordet på Olof Palme. Tänkvärda ord.


"Så hann då döden upp dej
med rå och våldsam kraft
I en fulltecknad almanacka
fanns ändå lite plats


Så sprang då livet från dej
på fjäderlätta steg
Försvann omkring ett gathörn
och syntes inte mer


En blixt ur tomma intet
En kall och ändlös natt
där skuggor jagar skuggor
som ingen kan ta fatt


Ditt blod låg kvar på gatan
som en spegel blank och ren
där framtiden blev synlig
för den som kunde se


En blixt ur tomma intet
En kall och ändlös natt
där skuggor jagar skuggor
som ingen kan ta fatt" 


Klicka i rutan nedanför om du vill höra sången och se ett bildspel som illustrerar den. 

Av Kaela - 22 april 2008 08:51



1 kopp vänlighet
2 rågade teskedar förståelse
4 tsk tid och tålamod
1 nypa varm personlighet
1 stänk humor

Mät orden noga
Tillsätt den rågade förståelsen:
Använd gott om tid och glöm ej tålamodet
Blandas på eld med den varma personligheten, men får ej kokas.
Håll temperaturen låg och ha alltid humor till hands.
Smaksätt med livets krydda och servera i individuella portioner
.

Av Kaela - 22 april 2008 08:46


Här ser du vart du ska vända dig om du vill bli familjehem!


http://www.familjehemmet.se/hurblifamiljehem.php

Av Kaela - 22 april 2008 08:39

Jag ska förstås inte glömma att säga att det trots slit och att huset får svängdörrar= det kommer att springa en massa socialsekreterare, barnens föräldrar och andra anhöriga osv. så är det något av det mest meningsfulla man kan ägna kortare eller tid av sitt liv åt- att vara familjehemsförälder.

Av Kaela - 22 april 2008 06:24

Eftersom jag själv fungerat både som familjehem för lång placering och som akutfamilj (betyder att man tar emot barn med kort varsel, det kortaste var 20 min.)
Det var det kortaste varslet vi fick och gällde då en 6 dagars pojke som kom att stanna hos oss i fem månader..

Mot den bakgrunden är jag förstås intresserad av allt som handlar om fosterbarn.

Här kan ni läsa om en familj som trots att det finns fyra egna barn i huset har plats för ännu en.

http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK-20050628-06_1.html


och här om en annan fostermamma.


http://www.iogt.se/templates/NewsPage____6467.aspx


Om du funderar på detta med att ta hand om en annans barn för kortare eller längre tid (oftast vet man inget i förväg...så kan jag bara säga lycka till.

Det blir många ljuvliga stunder- och många jobbiga dagar..och nätter.

Av Kaela - 22 april 2008 06:19



Det var en man som . . .

 - vid 7 års ålder tvingades arbeta för att hjälpa till med att försörja sin familj  

 - vid 9 års ålder förlorade sin mamma

 - vid 22 års ålder misslyckades som affärsman

 - vid  23 års ålder förlorade valet till delstatens församling

 - vid 23 års ålder förlorade sitt jobb och blev ej heller antagen till juristutbildningen 

 - vid 24 års ålder gick i konkurs

 - vid 25 års ålder förlorade ett val till delstaten

 - vid 26 års ålder drabbades av sin älskades död

 - vid 27 års ålder fick ett nervöst sammanbrott och tillbringade ett halvår till sängs

 - vid 29 års ålder besegrades i ett val till delstatens talman

 - vid 34 års ålder förlorade valet till kongressen

 - vid 37 års ålder förlorade valet till kongressen

 - vid 39 års ålder förlorade valet till kongressen ännu en gång

 - vid 45 års ålder besegrades i ett val till senaten

 - vid 47 års ålder misslyckades i sitt försök att bli vicepresident

 - vid 49 års ålder åter besegrades i valet till senaten

 - vid 51 års ålder blev USA:s 16:e president

 Mannen hette Abraham Lincoln
och anses allmänt som en av landets främsta presidenter någonsin.


Du kan läsa hans biografi här:

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.topicsites.com/abraham-lincoln/Abraham-Lincoln-bw14.jpg&imgrefurl=http://www.topicsites.com/abraham-lincoln/biography.htm&h=450&w=337&sz=14&hl=sv&start=9&um=1&tbnid=Ofoc8ZWv08ViYM:&tbnh=127&tbnw=95&prev=/images%3Fq%3DAbraham%2BLincoln%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DX


Av Kaela - 22 april 2008 06:12


En barndom utan sagor är som en vår utan fågelsång.
**


Det finns tre sätt att få saker gjorda:
göra det själv, anlita någon
eller förbjuda sina barn att göra det

Monta Crane

**


Barn är jordens levande blommor

Maksim Gorkij

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards