Alla inlägg den 27 april 2008

Av Kaela - 27 april 2008 15:11

Jag ska villigt erkänna att jag tittar.

Första gången med en viss undran.

Hur klarar man av att bjuda in oss tittare i detta- det mest intima- när ens barn kommer till världen?
Undan för undan har jag fyllts av beundran inför dessa som delar med sig till oss andra.

Som vågar och klarar av att göra det.

Läste nu att Wilai och Richard Holst som fick en liten pojke var mera rädda än de visade.

Inte för tittarnas reaktioner...utan frågan fanns..skulle barnet leva?

Du kan läsa här

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2342940.ab?teaser=true

Av Kaela - 27 april 2008 14:34


En dag


när ordens melodi


får liv


ska dikten bli levande



En dag


när varje ord


är sagt i kärlek


är det inte längre någon


som behöver ha


sista ordet
Kaela

Av Kaela - 27 april 2008 12:33



Idag ska jag vara lat och göra en favoritgryta som brukar göra lycka.

Den är busenkel att laga till.


Kyckling i tomatsås.

 4 portioner


4 kycklingfileer (eller om man vill vara ekonomisk kan man köra den djupfrysta kyckling som kallas kycklinginnerfileer.)

Isåfall brukar jag göra på hela förpackningen eftersom den går så bra att frysa.

Krossade tomate med basilika 1 burk

Krossade tomater med vitlök 1 burk

(gillar man inte vitlök kan den bytas ut mot krossade tomater med chili, man kan också ta alla tre sorteran och om man gör på en hel förpackning innerfile behöver man tre burkar)
salt

svartpeppar

och gärna lite strimlad purjolök


Stek på kycklingen i grytan

Slå över burkarna  med krossad tomat

lägg i purjolöken

Krydda


Låt puttra ca 30 min på mellansvag värme.


Servera med cous-cous och en fräsch grönsallad.


Smaklig måltid!

Av Kaela - 27 april 2008 12:30

Tack för härlig barnhistoria Nanna- och jag råder er andra att gå till länken

http://kaela.bloggagratis.se/2008/04/27/671557-nagra-citat-fran-den-unga-generationen/

och klicka fram kommentarer och läsa nannas söta barnhistoria och ta en titt på Nannas blogg http://endagitaget.bloggagratis.se/

Av Kaela - 27 april 2008 12:28

Nanna, det är lätt att missa stjärnorna- det händer att man får titta efter noga.

Tack för din fina kommentar.

Ja hon är söt den lilla...och så skönt det är att bli mormor, man slipper vaknätterna.

Av Kaela - 27 april 2008 11:00

Aj, tänker han.  Nu talar dom illa om mig.
Har jag inte klippt gräsmattan ordentligt?   Eller ansat häcken?    Eller tvättat bilen?   Hade jag fel kläder på mig?

Och grannen känner skulden vilande över sig, tung och oförlossbar. Och han tänker på gardenpartyt han var på för några veckor sen och som han nu "måste återgälda" på hövligt sätt.
Men först "måste" han köpa en ny grill, för det går ju inte att "bjuda hem folk" med den gamla rosthögen kvar.

Men ex en Grek har aldrig någonsin upplevt att gästerna haft med sig något när de kommer. Gästerna är ju bjudna för att bli trakterade, för att se vad huset kan bjuda på. Att komma med vin till folk som praktiskt taget brygger sitt vin själva är naturligtvis snudd på förolämpning.

Att mänskor är mänskors gamman förstår vi knappast här i höga Norden, där solidaritet tycks innebära att man kan "påräkna en gentjänst" när man behöver en sådan.

Att "göra rätt för sig" bygger här i Norden på att "man blir kvitt" i ekonomiska termer,
att allt i materialistisk anda "jämnar ut sig".
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Så ser man det aldrig söderöver.
Att "bjussa på sig själv" innebär bara att man har trevligt tillsammans och lämnar alla tankar på skuld, materiell status och ekonomisk gottgörelse därhän.

( Saxat kåseri av MAGNUS ROSELIUS )

Av Kaela - 27 april 2008 10:57

Ja Rebecca, det vet du väl - att mammor gör allt för sina barn!
Så klart jag tog bort snön när det nu var det du ville!

Kram till er där nere i Skåne från mammie

Av Kaela - 27 april 2008 10:56


Varje tanke jag har, bidrar till sanningen eller till illusionen.
Varje tanke jag har, utökar sanningen eller så utökar den lögnen.

Tänk på någon du känner. Genast tänker du en tanke om den människan. Det går blixtsnabbt.
Varje tanke du nu har om den människan ökar på sanningen om henne
eller så ökar den på lögnen - illusionen - fantasierna om henne.
Det är otvivelaktigt så.

   Du sitter på bussen hem efter jobbet. Du ser på en annan människa.
Du får en tanke i huvudet om den människan.
Den tanken ökar på den "sanna tankemassan" om den andra människan
eller så ökar den på lögnerna - fantasierna om den människan.
Du väljer själv vilket du vill öka på.
Så är det.

Sagt av Kay Pollack

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards