Alla inlägg under april 2008

Av Kaela - 30 april 2008 17:20

Och om inte OM funnits..

så hade


omfamningen.. bara blivit en famning..
omformning.. en.. form..
omdömet.. hade blivit en.. dom..
omsorg.. bara.. sorg
omprövning.. ett evighetslångt.. prov..
omslutningen.. hade ingen början..
omtyckt.. blev endast.. tyckande..
omvårdnaden.. tungt o tvunget..

o omtanken.. hade bara blivit en.. tanke..

Av Kaela - 30 april 2008 16:57

Jaha minsann Ulla...hon hemsöker dig också- en sån en!

Inte går hon heller fastän man säger till- den förfärliga tanten.

kramar!

Av Kaela - 30 april 2008 13:55

 

Till helt nyligen bodde det bara Peter och jag i vårt hus.
Då flyttade en tokig gammal tant in hos mig!
Hon följer med ut till stugan när vi åker dit också.
Nej, inte med mitt medgivande och inte betalar hon hyran heller.
Hon bara finns där! Hon verkar lida av spegelmani, vilket är något jag aldrig hört talas om, utom när det gäller en del tonåringar.
Hur som helst.
När jag går till spegeln för att måla mig ställer sig den här tokiga tanten framför mig! Där står hon med sitt rynkiga ansikte och har ansats till dubbelhaka och bilringar runt midjan.
Hon vägrar att flytta på sig.
Jag har skrikit åt henne att gå sin väg men hon bara skriker tillbaka.
Det blir hon inte vackrare av.
Det har gått så långt att jag har slutat med makeup förutom att jag försöker med lite läppstift ibland, en gräll röd färg, som då flyter ut i rynkorna kring munnen.

Hon ger sig på min garderob också och ändrar mina kläder.
Jag har smal midja, har fått många komplimanger under åren, men hon syr in kläderna så de stretar förfärligt när jag försöker tränga mig i dem.
Mina papper kastar hon bort och flyttar på allt tills ingenting finns där jag vet att jag placerade det.
Hon köper hem kakor och snask, vilket hon inte borde göra eftersom hon har problem med vikten.
Jag kan unna mig lite emellanåt, men det verkar som hon glufsar i sig det mesta. Jag har för vana att ha en flaska vin i kylen för det är ju så nyttigt att ta ett glas till middagen
. Nästa morgon är flaskan ofta tom, så hon har problem på det området också.

När jag är i en affär och försökte be om kläder i min storlek tittade expediten konstigt på mig.
Tanten hade tydligen varit där också.
När jag till slut fick på mig en snygg svart litet nummer och gick till spegeln var det samma visa: tanten ställde sig framför mig och hade satt på sig en likadan klänning.
Behöver jag säga att hon såg löjlig ut i den!
Hon har konstrat med telefonen också så den sällan ringer och telefonsvararen tar inte emot några meddelanden.
Jag vet ju att jag är ganska populär.
Det har jag alltid varit och karltycke har jag.
Men sedan tanten flyttade in hör jag sällan från någon, så jag tittar på TV men där har hon varit framme och gjort bilden suddig och skruvat ner volymen så jag knappt kan höra om jag inte skruvar upp den.

På sistone har hon roat sig med att knöla till madrassen, så när jag vaknar känner jag mig stel och ont både här och där.
Jag vet ju att jag alltid ansetts som en sällskapsmänniska, ganska spirituell faktiskt.
Men den där gamla tanten har tydligen sprungit runt och pratat med vänner och bekanta, till och med i affärerna häromkring.
De får alla så bråttom när de ser mig.
Om jag vill småprata så mumlar de ofta något i stil med: Jaja, det där har du ju redan berättat.
Hördu, förlåt mig men jag måste springa.
Vad ska jag ta mig till?
Om det är någon som vet varifrån tanten kom, var snäll meddela mig snarast.
För om jag inte blir av med henne - då måste jag nog tänka på att flytta...

Av Kaela - 30 april 2008 13:43



Lilla vackra Anna, om du vill,
hörer mig med själ och hjärta till.
Jag är öm och trogen
och till kärlek mogen,
tycker om att vara jäv och gill.

Minns du hur vi lekte alla dar,
smekande varann som mor och far.
Redde ler med handen,
byggde hus i sanden.
Ack, hur lätt och lustigt livet var.

Men den glada tiden snart försvann.
Jag fick lära tröska och du spann.
Jag gick vall i skogen
och jag körde plogen
mera sällan sågo vi varann.

Röda kinder, stora ögon blå,

vackra händer, nätta fötter små.
Rund och vit om armen,
blommig full i barmen
det ska bli någonting att titta på.

 Snälla Anna, när Gud skapte dig,
tänkte han helt visst i nåd på mig.
Kom att ja mig giva
och min make bliva
så skall det bli ljust på livets stig.

 Vi båda vet att tiden rinner ut
att du och jag ska skiljas åt i ti´n
så med denna sången
minna om den gången
lilla vackra Anna blev till brud.

Av Kaela - 30 april 2008 12:01


Demokratins största utmaning:
Att orka lyssna, ta in och förstå den som tycker tvärtom.
Våga tala när man är den enda som tycker tvärtom.

Okänd tänkare

Av Kaela - 30 april 2008 10:57

Såhär på Valborg, vårens officiella ankomstdag, är det väl verkligen läge att ta tag i den där vårstädningen! Nej, kanske inte...

Men om du, som jag. bor i en lägenhet eller ett hus som planerats och byggts långt innan sopsorteringen uppfanns, och undrar hur du ska slippa att antingen springa till sophuset/soptunnan en så där tio gånger om dan, eller få hallen (eller grovköket, eller vad du nu använder) invaderat av tomma förpackningar i olika material, som inte har någon given plats under diskbänken och bara ger ett skräpigt intryck var man än har dem, så har jag ett bra tips! IKEA har en slags hängande hylla (förvaringsfack kallar de det) som heter "Skubb", i svart, vit eller röd plast. Man kan köpa lådor till också, så att det mer blir en hängande byrå.

Titta här

Vi köpte en sådan i helgen, med fem fack, och hängde in i "städgarderoben" i hallen. Hyllan/facket för glas har fått en låda för säkerhets skull, likaså facket/hyllan för glödlampor/batterier/lågenergilampor/småelektronik (återvinningssopor som man trots allt inte samlar på sig i samma takt som pappförpackningar och konservburkar...). Så lätt (eller "lätt som enkelt" som lillasyster Wanda sa när hon var liten...) har vi fått en hall som ser ordningsam(are) ut, utan att vi behöver springa till sophuset (som i vårt fall är ner tre trappor, ut på gården, ut ur området, fram med nycklar och låsa upp bråkig dörr, och tillbaka igen) konstant.

För den som har tänkt hänga sin mer synligt, och som kan/vill lägga några slantar mer har IKEA också en variant i tyg som heter "Vacker". Om den är vacker också, eller inte, kan ni avgöra genom att titta här

Annars kan ni alltid, och särskilt en dag som denna, lyssna till Lunds studentsångare som sjunger "Vintern rasat". Klicka bara i rutan nedan.

Av Kaela - 30 april 2008 10:57


En tyst tankes tänkande
blommar ut i ett leende,
ett virrvarr av blandade känslor
sprider ett lyster av glädje.

Tänk så tyst och hemlighetsfull,
skänk en tanke så betydelsefull,
vilken frihet att tänka tankar tyst
.

Karin Palm

Av Kaela - 30 april 2008 10:48


Idag är det snabbhet som gäller....

Snabbmat

Snabbvisit....osv...osv

Snabb- snabbare- snabbast...öka tempot- lite snabbare- lev fort....

du får kanske magsår men det gör inget för idag har vi Losec som introducerades 1988 och snabbt blev en lysande framgång världen över.
Losec betyder low secretion och kan i alla avseenden förknippas med den moderna tillvaron: stress som ökar saltsyreproduktionen i magsäcken, en marknad som förändras från stund till stund, ett företag, Astra, som gör kometkarriär på börsen, och en produkt som på kort tid erövrar världsmarknaden. Kort sagt, en snabb vara för en snabb tidsålder.



Är det vettigt att ha en livsstil som skapar sjukdomar.

Nej tycker jag.

Låt oss istället gå in för STYRFART - det optimala livstempot- så vi hinner med och inte blir sjuka!





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards