Direktlänk till inlägg 27 maj 2008

En berättelse vars författare är okänd men som jag hämtat ur boken Tänkvärda berättelser

Av Kaela - 27 maj 2008 06:14

En röd liten stuga med familj och två barn.
En röd liten stuga omgiven av grönt.
Den röda stugan är inte längre röd, den är grå nu
allt det gröna är borta och det är vitt överallt.
Familjen är borta, var finns dom?
Varför är inte dörren öppen?
Hur myckte jag än försöker, kommer jag inte in
Dörren förblir stängd
Jag ligger utanför dörren i dagar, nätter och månader
Men den öppnas inte
Var är den snälla familjen?
Var är alla smekningar, och var är min mat?

Jag hör någon komma och jag reser mig på ostadiga ben.
Det är pappa, å vad glad jag blir!!!
Men han ser mig inte, och märker mig inte när jag lätt smeker mot hans ben
Nu tittar han på mig, men det är något som är fel..
Han stöter undan mig och fortsätter mot uthuset.
Han hämtar något och försvinner snabbt, fast han hör hur jag jamar så bryr
han sig inte om mig.
Jag står kvar ett tag ifall han kommer tillbaka.

Men jag märker hur trött jag är
Hungern sliter i mig, och jag går sakta tillbaka till min plats utanför dörren
Jag lägger mig på den kalla stentrappan
Snön faller ovanför mig, täcker mer och mer av min kropp.
Jag slumrar till och tänker på sommaren, öppna dörrar, smekningar och mat
Minns hur barnen lekte och skojade med mig och tyckte att jag var världens
gulligaste katt.
Minns hur vänliga alla var
Men nu är det kallt och alla människor är borta
Pappan var så bitter och kall...varför? Vad har jag gjort som är så fel?
Jag älskar ju honom..pappa...

Min päls är nu tovig och ena ögat igengrott av var efter ett slagsmål med en
vildkatt.
En vildkatt om kanske haft det som jag men som klarat sig
Jag spänner öronen en sista gång ifall någon kommer, men det är så tyst.
Kylan biter i mig, men jag tänker på sommaren och känner mig varm.
Snön har nu täckt hela mig, men jag känner värmen från sommaren

Jag känner sommarens sol värma min kalla kropp...jag ler..minns...

                  ..och sluter ögonen för evigt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards