Direktlänk till inlägg 2 juni 2008

Skolavslutning i kyrkan

Av Kaela - 2 juni 2008 19:29

Skönt när barnen reagarer.
jag tycker att vi ska visa all tillbörlig respekt för våra nya svenskars seder och religion.
Men vad jag också tycker är att de ska göra detsamma med oss.

Till exempel ska inte vi sluta med den fina traditionen att ha skolavslutningen i kyrkan pga nysvenskarnas annorlunda religion.

Jag lovar att om vi flyttade till ett muslimskt land så finns det sedvänjor även där som vi inte kunde göra mycket för att ändra på.

De slulle INTE stänga sina moskéer för att vi ville det.

Det är jag helt övertygad om!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=153982



 
 
eva

eva

3 juni 2008 19:20

Jag tycker att det är jättetråkigt att vi inte får ha avslutning i kyrkan. Jag jobbar på en skola där vi inte har någon aula och i sporthallen får vi inte vara eftersom brandmyndigheterna sätter stopp, vi blir för många i sporthallen. Vi har alltså skolavslutningarna utomhus. Vilket innebär att det blir svårt att se, de som står bakom trycker på, det blir svårt att höra för ljudet försvinner mm. Skolans rektor beslutade för ett par år sedan att vi skulle ha avslutningarna utomhus för att han vill slippa eventuella konflikter med föräldrar. Rektorns stora mål är nämligen att ha 100 % nöjda föräldrar. Ha en bra kväll. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

3 juni 2008 21:47

Det som du tagit upp här hade jag en gång på min gamla blogg. Jag instämmer i dina ord helt och fullt. Vi har haft dessa traditioner så länge jag kan minnas vid skolavslutningar. Hur kan det då vara möjligt att detta håller på att mer och mer försvinna. Varför ger vissa vika, varför istället inte stå upp för det som vi alltid haft här. Vore inte lönt att vi hade öppnat munnen i ett muslimskt land, utan vi hade fått rättat in oss i ledet.

Jag blir så frustrerad över det som sker. Finns det något finare än avslutning i kyrkan med alla fina visor vi alltid sjungit i generationer. När skall vi vakna och göra oss hörda? Ingen skall komma utifrån och ta ifrån oss det som är vi.Jag skulle kunna debattera om detta i all oändlighet.

En av mina söner nu vuxen sedan länge nämnde detta bara för några dagar sedan. Han tycker det är fruktansvärt att detta på vissa platser är helt borttaget. Om nu religionen skär sig av en eller annan anledning, så är det fritt att inte närvara. Svårare än så är det inte.

Om vi skall hålla på och bli fråntagna det ena efter det andra, hur skall det sluta i såfall?

Hoppas du har det bra och njuter av sommaren!

http://crystalwinter.blogspot.com

 
Ingen bild

Religionsstuderande lärarkandidat

12 maj 2009 18:42

Väldigt intressant inlägg!
jag har full förståelse för att detta upprör och håller med om att det är en mysig tradition att fira skolavslutning i kyrkan. Däremot tycker jag inte om vi och dom tänket. Vi kristna, de muslimerna. Vi är väl alla svenskar. Alla svenskar idagens Sverige är inte kristna, det finns ateister, muslimer, buddhister, hinduer, judar och många många fler livsåskådningar och religioner. Eftersom vi i Sverige sedan år 2000 lever i en sekulär stat där kyrka och stat skiljs åt och där religionnsfrihet råder och då det enligt lag är förbjudet att tvinga på någon en tro, bryter tyvärr avslutningar i kyrkan( med präst, bön och psalmer) mot lagen. Trots att det är fint med avslutning i kyrkan anser jag att rätten till och från religion är viktigare. Om man ska fira i kyrkan, måste avslutningen i enlighet med lagen och gällande läroplan vara icke religiös. Vilket är en omöjlighet. Jag är övertygad om att man kan ha en lika mysig skolavslutning i en icke- religiös miljö.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards