Alla inlägg den 2 juni 2008

Av Kaela - 2 juni 2008 13:40

Frasiga våfflor

Före påsk skulle jag till Alseda utanför Vetlanda i Småland. Jag åkte med en buss som skulle vara framme strax efter 10.00
Jag frågade busschaffören om han visste var jag ska kliva av för att komma nära Kyrkans Hus.
Men han var ny på sin tjänst och visste inte säkert.
Då kom en dam fram i bussen och sa att hon kunde ringa sin svägerska och fråga.
Sagt och gjort och busschaffören fick sedan via mobiltelefonen reda på var han skulle släppa av mig.

En smaklig överraskning

Anställningsintervjun som jag var på slutade vid tolvtiden och jag blev skjutsad 1 km bort till en annan busshållplats.
Jag såg på tidtabellen att jag skulle få vänta till 13.28, men det var fint vårväder så det gjorde mig inget.
Noterade att en kvinna hämtade sina lakan på ett streck 200-300 meter därifrån, en lång gräsmatta skiljde oss åt.
   Efter en stund ser jag kvinnan komma ut från sitt hus med siktet på mig, det syns tydligt.
Jag hinner tänka: "Jag undrar vad hon vill mig".
När hon kommer närmare ser jag att hon bär på något vitt i händerna.
Väl framme vid busshållplatsen stannar hon och säger: "Du och jag känner inte varandra.
Men jag vet att du kommer att få vänta till 13.28 innan bussen kommer, så jag har bakat två våfflor till dig medan du väntar".
Hon lyfter på de vita servetter som hon lindat runt våfflorna.
Det luktar gudomligt och de är härligt varma.
Jag tackar och tar emot den fina gåvan
. Kvinnan vänder och går hem lika fort som hon kom.
Jag hinner inte ens fråga efter hennes namn.
Men jag bevarar denna fina upplevelse i mitt minne.
Jag är så tacksam över att just jag var den utvalda den dagen.
Den värmer mitt hjärta och påminner mig om att i varje människa finns en änglalik varelse.
Ur "Värdskapsbrevet"

Av Kaela - 2 juni 2008 08:47

Dagen i dag är en märklig dag

Den är din

Gårdagen föll ur dina händer

Den kan inte få mer innehåll än du redan givit den

Morgondagen vet du inget om

Men dagen idag den har du

Använd dig av det

Idag kan du glädja någon

Idag kan du hjälpa en annan

Dagen i dag är en märklig dag

Den är din

Indisk dikt

Av Kaela - 2 juni 2008 08:42


Mannen hade rest långt för att träffa den vise mannen i den avlägsna lilla byn. Resan hade varit mödosam - han hade uthärdat en 40 mil lång bussresa på en näst obefintlig väg för att sedan på egen hand gå genom en snårskog. I vanliga fall skulle han aldrig ha utsatt sig för den här sortens prövningar. Men han var fast besluten att träffa den vise mannen, så han kunde få veta vad han skulle göra åt sina problem.

Knappt hade han kommit innanför dörren hos den vise mannen, förrän han började med sin klagovisa.

"Mitt liv är så misslyckat. Jag har ett jobb jag vantrivs med, men jag har inte tillräckligt bra utbildning för att söka ett annat. Mina barn har ingen respekt för mig och jag misstänker att min fru är otrogen. Inte ens min hund tycks gilla mig!" sa mannen uppgivet.

Den vise mannen lyssnade på mannen, och när han till sist pausade, frågade den vise mannen:
"Vad tycker du om din längd?"
"Min längd? Den tänker jag inte så mycket på", sa mannen och rynkade pannan. "Den är väl okej, antar jag. "Varför frågade du det?"

"För dem av oss som inte föds in i fattigdom och misär, är världen full av möjligheter och val, svarade den vise mannen.
Jag har tänkt mycket länge på detta och jag har till sist förstått att det enda som vi kan klaga över här i livet är vår längd.
Det är det enda som är oss givet.
Vi får klaga över vår längd, men det är också allt."

Av Kaela - 2 juni 2008 08:25

1. Räkna upp världens fem rikaste män.

2. Räkna upp fem vinnare av Heisman trofe'n.

3. Räkna upp dom fem sista Miss Amerikavinnarna.

4. Räkna upp 10 personer som vunnit Nobelpriset eller Pulitzerpriset.

5. Räkna upp dom sex sista som vunnit Oscars för bästa aktör     eller aktris.

6. Räkna upp dom tio senaste vinnarna av WM i hockey.

Hur gick det?
Inte så många rätt- eller hur?

MEN NU BLIR DET LÄTTARE- ELLER HUR?

1. Nämn några lärare som hjälpte dig under din skolgång.

2. Nämn tre personer som stöttat dig i genom svåra tider.

3. Nämn fem personer som lärt dig nåt värdefullt.

4. Nämn några som fått dig att känna dig speciell.

5. Nämn fem personer som du gärna umgås med.

Av Kaela - 2 juni 2008 06:28

En mycket intressant artikel om fosterdiagnostik och vilka kusliga framtidsvyer den kunskapen kan öppna för.

Kan någon människa avgöra vems liv som är mest meningsfullt?
Vet vi om inte det barn som föds med Downs syndrom blir en betydligt lyckligare och mer harmonisk människa än den mest begåvade?


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_636541.svd

Av Kaela - 2 juni 2008 06:21




Tre äldre damer brukade träffas varje torsdag för att läsa Bibeln tillsammans.
En torsdagseftermiddag hade det blivit dags att läsa ur Malaki i Gamla testamentet.

”Han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver”. Läste en av damerna högt ur Malaki 3:3.

På vägen hem från bibelträffen dröjde denna bibelvers kvar hos en av damerna.

”Varför står det att Gud är en silversmed som sitter ner medan han arbetar med att rena oss?” funderade hon.

Hon kunde inte sluta fundera över detta, så när hon kom hem letade hon upp en silversmed i telefonkatalogen, ringde upp honom och bad att få komma på studiebesök någon dag.
Silversmeden blev en aning överraskad, men sa att hon var varmt välkommen att komma förbi.

Sagt och gjort, några dagar senare gick den lilla damen ner till silversmeden.

”Säg mig, kan du berätta något om hur du arbetar med silvret?”

Det gjorde smeden gärna och han berättade noggrant hur hela processen gick till väga.

”Men säg mig”, sa hon när han avslutat sin beskrivning,” stämmer det att du sitter ned medan reningsprocessen pågår?”

”O ja!” svarade smeden.” Jag måste sitta ner med blicken stadigt fäst på smältugnen.
Om processen får pågå det minsta lilla längre än nödvändigt, kommer silvret att bli skadat.”

Den lilla damen blev alldeles varm i hjärtat när hon hörde smedens ord. Tänk om Gud gör detsamma med oss!
Han håller blicken stadigt fäst på oss medan vi går igenom en prövning, så vi inte prövas mer än vi klarar av.

Hon tackade så mycket för att hon fått komma på besök och för att smeden hade tagit sig tid att berätta så mycket om sitt arbete för henne.

Men precis när hon skulle lämna smedjan, ropade smeden efter henne.

”Förresten, det var en sak jag glömde berätta.
Jag vet att reningsprocessen är färdig när jag kan se min egen spegelbild i silvret.”

Av Kaela - 2 juni 2008 06:18

Lär dig livets stora gåta

Älska, glömma och förlåta


*****


Man kan lära sig mycket av sina misstag.

Men det är billigare att lära sig av andras


*****


Det finns ett litet vackert ord ej ofta använt på vår jord.

Det öppnar dörrar och stillar gråt.

Det ordet är förlåt.

*****


Det är bättre att ångra , vad man har gjort.

Än att ångra det som aldrig blev av.


*****


Det är lätt att säga kloka ord.

Men svårare att leva upp till dom.


******


Uppriktighet är inte att säga allt man tänker.

Utan att mena allt man säger.


******


Att inte blivit älskad är otur.

Att inte kunna älska det är olycka.


*****


Den största lyckan av alla är att veta,

att en annan människa behöver en.



*****


Vänlighet är kärlekens småmynt.

Som ska användas i de dagliga utgifterna.


*****


Erfarenheten är en bra lärare.

Men hon skickar svinaktigt dyra räkningar.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards