Alla inlägg den 10 juni 2008

Av Kaela - 10 juni 2008 23:04

Godnatt önskar jag er alla med en lite speciell dikt...


Jag ville så gärna
tala om kärlek
och freden hos kärleken
men världen är galen,galen
Inte har den tid för kärlek
bara för hat
Inte har den tid
att leva i fred
bara att döda

Jag ville så gärna
tala om vilan i vilan
och det kloka gräset
som växer ur denna vila
men världen är galen galen
Inte har den tid att stanna upp
långt mindre tid att lyssna
Världen har en raket i sin mun

Jag ville så gärna
tala om skönheten i elden
om stenen
och sanningen innesluten i stenen
men världen är galen galen
Inte har den tid för skönhet
bara att krossa skönhet
Inte har den blick för blomman i elden
bara för vapnet i elden
Inte har den användning för sanningen i stenen
bara för stenens hårdhet

Jag ville så gärna
leva med tystnaden
och tanken som föds inom den
men världen är galen galen
Flyr tystnaden som vore den döden
flyr tanken som vore den en giftig tistel
Jag ville så gärna
men världen är galen galen.

Maria Wine

Av Kaela - 10 juni 2008 23:00

Ja visst är hon fantastisk-men insatt av min dotter rebecca...som medbloggar här.

Man undrar nästan om det är en fejk men det har jag inte lyckats upptäcka!

Av Kaela - 10 juni 2008 20:51


Tala alltid om för mig att du älskar mig,
i ord, handling och gester.
Utgå inte ifrån att jag redan vet det.
Om jag verkar generad, fortsätt i alla fall.
Tala om för mig när du känner dig nere och missförstådd.
Jag blir starkare när jag vet att jag kan trösta,
men tala om, jag kan inte läsa dina tankar.
Visa andra att du uppskattar mig.
Om du öppet visar din kärlek, får det mig
att känna mig extra stolt och vacker.
Glöm inte bort det lilla tokiga,
du har inom dig.
Omtanke och kärlek i stora mått,
tillsammans med en gnutta galenskap,
gör att ett förhållande aldrig blir tråkigt!
Ann Andersson

Av Kaela - 10 juni 2008 19:16

Geografi var aldrig mitt favoritämne i skolan - men något säger mig att den här unga damen kommer att tycka annorlunda när hon väl börjar skolan...

Av Kaela - 10 juni 2008 18:30



Att vara i Dig Gud
är hela min strävan
det är helhet
fullkomlighet-helande

Jag sluter ögonen
och öppnar hjärtats ögon
vilar i Din närvaro

Jag behöver inte skrika
för att Du ska höra mig
inte säga vad som är fel
vad som fattas mig
jag behöver inte påminna Dig
om ondskan i världen


Du vet det redan...

Att vara närvarande i Dig
är att vara närvarande i de lidande
människorna runt omkring mig
de hemlösa
de orosjagade....

Kaela

Av Kaela - 10 juni 2008 11:01

Ungar säger de mest härliga saker. Många lärare måste hålla med om det, och följande citat kommer från vad eleverna har skrivit i sin uppsatser:

Futurum av "jag ger" är "jag tar".

Beståndsdelarna av talet är lungor och luft.

Invånarna i Moskva kallas Moskiter.

Vi föder inte upp silkesmaskar i USA, för vi får vårt silke från rayon. Han är en mycket större mask och ger mer silke.

En biprodukt av att föda upp nötkreatur är kalvar.

Ordet byxor är en ovanligt substantiv eftersom det är singular högst upp och plural längst ner.

Blodet cirkulerar i kroppen genom att rinna ner i ett ben och upp i det andra.

En person borde ta ett bad på sommaren, men inte så ofta på vintern.

Av Kaela - 10 juni 2008 09:47


Jag har nu suttit i samtal i en timme med en frivilligarbetare som är sjukskriven från sitt arbete sedan 18 månader.

Hon har oftast ont i axlar, huvud och ibland går det ner i ryggen.

Hon har ett ansvarsfullt jobb och är otroligt ambitiös.

Efter 18 månader har hon inte fått mycket till hjälp med utredning av sina besvär som vissa dagar är helt invalidiserande.
Andra dagar mår hon bättre och då ringer hon hit och undrar om det finns någon som behöver hennes hjälp!!!

Igår ringde hon och sa: "jag bara måste få prata med nån, har du tid?"
det som är svårast upplevde hon inte vara smärtan- utan detta att ständigt bli ifrågasatt och misstrodd.

Jag har tänkt mycket på detta efter vårt samtal.

När ska vi inse att just den människa som lever i situationen är expert på just sin situation???!!



Av Kaela - 10 juni 2008 06:15

*Ta ett djupt andetag. Tänk efter om den som levererat kritiken är viktig för dig .
Finns det något som helst värde i det han/hon säger ???
*Är svaret nej fortsätt lugnt med det du håller på med.
*Är svaret Ja,tänk igenom vad du vill ändra på,men stressa inte upp dig.Alla är villiga att ge kritik,ingen gillar att få den.
* Använd humor när du blir dissad.
* Stoppa din impuls att attackera eller försvara dig. Om du reagerar impulsivt med en negativ kommentar hindrar du dig själv från att växa.
*Om det blir känslosamt,ta avstånd från personen som kritiserar. Drick ett glas vatten,gå på toa,ring ett kvickt samtal till någon annan så du får lugna ner dig.
* Tacka kritikerna oavsett om de varit oförskämda.De kanske har en dålig dag eller dras med en negativ personlighet.Ditt tack kommer förmodlingen att förvåna dem.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards