Alla inlägg den 2 juli 2008

Av Kaela - 2 juli 2008 22:02


 

Den här morgonen. . .
ska jag le när jag ser ditt ansikte
och skratta när jag känner att jag vill gråta

Den här morgonen. . .
ska jag låta dig välja vad du vill ha på dig
och säga hur fint det blev

 Den här morgonen. . .
ska jag kliva över tvätten, lyfta upp dig
och ta med dig ut till lekparken

Den här morgonen. . .
ska jag låta disken ligga kvar odiskad
och låta dig lära mig hur man lägger det där pusslet

Den här kvällen. . .
ska jag dra ut telefonkontakten och låta bli att sätta på datorn
och sitta med dig på gården och blåsa bubblor

 Den här kvällen. . .
ska jag inte skrika åt dig en enda gång, inte ens det minsta grymt
när du skriker och gråter efter glassbilen
och om den kommer förbi går jag ut och köper en glass

Den här kvällen. . .
ska jag inte oroa mig för vad du ska bli när du vuxit upp
eller fundera lite extra på varje beslut jag har tagit som rör dig

Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig hjälpa mig att baka kakor
och jag kommer inte att stå lutad över dig för att tillrättavisa dig

Den här kvällen. . .
kommer jag att ta oss till McDonald´s
och köpa oss varsin Happy Meal så vi båda kan få leksakerna

Den här kvällen. . .
kommer jag att hålla dig i mina armar och berätta om hur du föddes
och hur mycket jag älskar dig

 Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig stänka i badkaret
och lova att inte bli arg

Den här kvällen. . .
kommer jag att låta dig stanna uppe sent
medan vi sitter på verandan och räknar alla stjärnor

 Den här kvällen. . .
kommer jag att sitta nära dig i timmar
och missa mina favoritprogram på TV

 Den här kvällen. . .
n
är jag drar mina fingrar genom ditt hår medan du ber
kommer jag att tacka Gud för Den finaste gåvan som givits

Jag kommer att tänka på de mammor och pappor
som letar efter sina försvunna barn,
de mammor och pappor som besöker sina barns gravar
i stället för deras sovrum,
de mammor och pappor som är på sjukhus för att med gränslös sorg
se sina barn lida och för sitt inre skrika att dom inte klarar mer


 Och när jag kysser dig god natt kommer jag att hålla dig litet hårdare, litet längre.
Det är då jag kommer att tacka Gud för dig och inte be honom om något mer. . .
. . . utom en dag till


Av Kaela - 2 juli 2008 20:18



Den högsta sanningen ingen kan äga
fast de lärda tror att de vet
Men deras sanningar lätta syns väga
ställt mot världsaltets evighet  Fast vetenskapsmännen tror sig ha funnit
den felande länken till slut
så har de ej alls något längre hunnit
än vad vi har känt till förut  Den högsta sanningen finns bakom diset
långt bort dit vår tanke ej når
Kanhända den finns gömd i paradiset
där svaret på gåtan vi får  Den högsta sanningen ingen har  funnit
som finns bland de levandes tal
Snabbt våra dagar på jorden försvunnit
till dess möter oss många val  Det finns säkert någon sanning på vägen
vi alla bör hålla oss till
ty sanningen vinner i alla lägen
när en broders bästa den vill
Gösta den 6.12.2004

Av Kaela - 2 juli 2008 19:42


Den enda tid du har är nu
i går finns ren bakom
och nästa veckas dagar sju
vet du ej något om.
Kanhända om en kort minut
du tunnelns ända ser.
Ditt namn från listan strukits ut
och tiden finns ej mer.Var morgon som du solen ser
och pulsen ännu slår
dig livet nya chanser ger
ny möjlighet du får
att ge det bästa som du har,
"en liten smula tid".
 Ty vi behöver nog envar
ha någon vän bredvid.Att tid är pengar har vi lärt
och det är ofta så.
Men något som är mycket värt
är också gott att få.
Så därför när du ger din tid
blir tiden värdefull.
Det skänker dig en inre frid
och glädje skäppan full.Ett litet flyktigt kort besök
hos någon gammal vän
som sitter ensam i sitt kök
ger hundrafalt igen.
Kanhända kan du just i dag
få ge en strimma hopp
åt någon som är trött och svag
som nästan har gett opp.Kanhända visan kan dig ge
en vägkost på din färd
så att du bättre lär dig se
vad tiden din är värd.
Den tid du har, till låns du fått,
hur mycket vet du ej.
En dag du skördar vad du sått.
Mer tid ej gives dej.Gösta den 7 oktober 2003
Melodi "I natt jag drömde"

Av Kaela - 2 juli 2008 09:30



 


Det alla människor först och främst fruktar är att bli avvisade.

Det alla människor först och främst behöver är att bli accepterade.

För att handskas effektivt med människor måste du göra det

så att det skyddar och stärker deras självaktning.

Av Kaela - 2 juli 2008 09:24

 

10 levnadregeler


Reglerna är formulerade av Walter Kempler.

(Jag håller med om mycket men inte allt jag tror man ska förlåta. Till och med att det är viktigt)


1. BE OM DET DU VILL HAVad vill du ha? Be om det. Det är generöst att begära, inte själviskt. Hur ska andra människor veta vad du behöver, om du inte talar om det?


2. TALA OM DIG SJÄLV

Lär dig säga "jag". "Jag behöver få möjlighet att vara ensam ett tag" istället för "Du ger mig aldrig chansen...". Det är den andres sak att tala för sig själv, du behöver inte ansvara för honom. Däremot ska du ta ansvar för dig själv och uttrycka dina egna känslor.


3. NÄR DU INTE FÅR SOM DU ÖNSKAR,
    TALA GENAST OM VAD DU KÄNNER

Barn brukar kunna visa den besvikelse eller vrede de känner. När vreden är uttömd går de heller inte omkring och känner långvarigt agg. Avsluta situationen, töm ut känslorna, så slipper du tjurigheten eller de "sårade känslorna".


4. GE FULLSTÄNDIGA MEDDELANDEN, INTE HALVA

"Jag hatar dig" är inte ett fullständigt budskap. Men "Just nu hatar jag dig och jag är rädd för att säga det högt eftersom vi kan bli ovänner" är ett helt meddelande. ett avslutat budskap leder ofta till ny insikt i problemet och ytterligare kommunikation. Ett avslutat budskap, är ofta början till ert samtal. Den uttryckta ilskan kanske gör dig mindre "blind".


5. VÄGRA GE DET DU INTE KAN ELLER VILL GE

Att låtsas känslor du inte har eller visa uppmärksamhet du inte känner gör inte andra människor lyckliga, för samtidigt föraktar du dem eller är arg över att behöva göra saker du egentligen inte vill.



6. URSÄKTA DIG INTE - BE INTE OM FÖRLÅTELSE

"Jag kunde inte" eller "Jag hann inte" är alltid lögn. Du hann inte därför att du bedömde något annat som viktigare. Du är kanske ledsen att du i en viss situation handlat på ett sätt som gjort någon ledsen. Uttryck den ledsnad du känner över det, om du verkligen är ledsen. Uttryck känslorna för din egen skull och inte som en ursäkt.


7. FÖRKLARA INTE

Förklaringar har ofta funktionen av "betalt-kvitterat". "Det var därför att... så du ser att jag inte kunde rå för det - så gråt inte, visa inte några känslor som kan göra mig illa till mods". Du kan förklara saker om du gör det för att dela med dig av din erfarenhet till någon, men inte som prestationer som ska betalas med "förlåtelse".


8. GE INTE FÖRLÅTELSE

Förlåtelse är ingen ersättning för känsloreaktioner. Vi kan acceptera vad som hänt. Men det är inte detsamma som "förlåtelse", något den andre kan be om eller kräva och som vi kan ge.


9. MANIPULERA INTE OCH LÅT DIG INTE MANIPULERAS

Uttryck vad du känner för att befria dig själv från känslan, inte för att tvinga fram skam eller medlidande hos andra. Då manipulerar du dem. Gör det inte heller för att få en motprestation i form av känslor eller förändring av situationen. Gör det enbart för din egen skull. Låt heller inte någon annan manipulera dig. Vägrar du medverka på känsloutpressning eller annat slag av manipulation, slår den andre slag i luften.


10. HA INTE DÅLIGT SAMVETE

Din livsuppgift är inte att hålla någon annan ständigt lycklig, så ha inte dåligt samvete. Om du visar vem du är och den andre visar vem han eller hon är, blir ni snart medvetna om ifall ni kan fungera tillsammans. Försök inte ta ansvar från den andre, det är enbart förmyndarmentalitet. Gör detta för dig själv - som ett sätt att leva.

Av Kaela - 2 juli 2008 09:03

 Du skall tro att du är något.

2.  Du skall tro
     att du är lika god som alla andra
     och alla andra är lika goda som du.

3.  Du skall tro att du är lika klok som andra, ibland klokare.

4.  Du skall veta att du är lika bra som andra.
     Om du vet att du gör ditt bästa kan du uppskatta dem som är bättre.

5.  Ibland vet du mer än andra.

6.  Du är inte förmer än andra,
     men du är enastående som alla andra.

7.  Du duger till mycket.

8.  Skratta åt dig själv och din värld, det gör dig fri.

9.  Du skall tro
     att många bryr sig om dig.

10.  Du skall tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem.

11.  Varför?
       För att du är någon - EN SOM BEHÖVS!!

Av Kaela - 2 juli 2008 09:01



En dag bestämde sig gudarna för att skapa universum.
De skapade stjärnorna, solen, månen, haven,
bergen, blommarna, molnen och människan.
Slutligen skapade de sanningen.

Men var skulle de gömma
den
för att inte människan skulle finna den en gång?

”Låt oss placera sanningen på toppen av det högsta berget”,
sa en av gudarna.

”Nej, låt oss placera den på den mest avlägsna stjärnan”,
sa en annan.

”Låt oss gömma den i de mörkaste och djupaste avgrunderna”, 
föreslog andra gudar.


 


 Slutligen sa den äldste och visaste guden:
”Nej, vi ska gömma sanningen allra innerst i människans hjärta.
Då kommer hon att söka efter den i hela universum,
utan att märka att hon hela tiden bär den inom sig”.

Av Kaela - 2 juli 2008 08:57


 Något som berörda personer nog måste ta sig en rejäl funderare på.

Kan det vara så att det finns större familjeproblem i Norrköping än på andra ställen ( där tvångsomhändertaganden minskar)


http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3882653

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards