Direktlänk till inlägg 4 augusti 2008

Likt en silversmed

Av Kaela - 4 augusti 2008 09:25

Tre äldre damer brukade träffas varje torsdag för att läsa Bibeln tillsammans. En torsdagseftermiddag hade det blivit dags att läsa ur Malaki i Gamla testamentet.

”Han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver”. Läste en av damerna högt ur Malaki 3:3.

På vägen hem från bibelträffen dröjde denna bibelvers kvar hos en av damerna.

”Varför står det att Gud är en silversmed som sitter ner medan han arbetar med att rena oss?” funderade hon.

Hon kunde inte sluta fundera över detta, så när hon kom hem letade hon upp en silversmed i telefonkatalogen, ringde upp honom och bad att få komma på studiebesök någon dag. Silversmeden blev en aning överraskad, men sa att hon var varmt välkommen att komma förbi.

Sagt och gjort, några dagar senare gick den lilla damen ner till silversmeden.

”Säg mig, kan du berätta något om hur du arbetar med silvret?”

Det gjorde smeden gärna och han berättade noggrant hur hela processen gick till väga.

”Men säg mig”, sa hon när han avslutat sin beskrivning,” stämmer det att du sitter ned medan reningsprocessen pågår?”

”O ja!” svarade smeden.” Jag måste sitta ner med blicken stadigt fäst på smältugnen. Om processen får pågå det minsta lilla längre än nödvändigt, kommer silvret att bli skadat.”

Den lilla damen blev alldeles varm i hjärtat när hon hörde smedens ord. Tänk om Gud gör detsamma med oss! Han håller blicken stadigt fäst på oss medan vi går igenom en prövning, så vi inte prövas mer än vi klarar av.

Hon tackade så mycket för att hon fått komma på besök och för att smeden hade tagit sig tid att berätta så mycket om sitt arbete för henne.

Men precis när hon skulle lämna smedjan, ropade smeden efter henne.

”Förresten, det var en sak jag glömde berätta. Jag vet att reningsprocessen är färdig när jag kan se min egen spegelbild i silvret.”


 
 
Ingen bild

monica

4 augusti 2008 15:28

Vilken fin berättelse! Man tycker ibland att man blir mer prövad än man orkar med, men det kanske inte är så ändå........

 
Marie

Marie

4 augusti 2008 20:10

Vad tror du? Kan man bli kär i någon man aldrig träffat? Läs min blogg och dela dina åsikter med mig =)
Ha en fortsatt trevlig dag/kväll!

http://metrobloggen.se/marie2

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards