Alla inlägg under augusti 2008

Av Kaela - 24 augusti 2008 18:32

IKEa har numera en del av sin websida där man kan titta på andras inredningslösningar, med text och video eller foto. Eller man kan ladda upp sin egen. 


Klicka här om du vill titta närmare. Kanske har någon annan hittat lösningen på det där problemet som driver dig till vansinne där hemma!

Av Kaela - 24 augusti 2008 13:21

 



De lärde tvistar om huruvida kaffe är nyttigt.

Säkert svårt att veta- men en sak är säker.

Det gör mig glad och jag tror att få drycker har den effekt som kaffe har på våra umgängesvanor.

Om någon säger: "Jag sätter på lite kaffe" och du gillar kaffe så känner du redan vid de orden ett välbefinnande i hela kroppen.

Om det sedan är nyttigt att dricka gladdrycken- ja som sagt- där finns olika rön.

Men- en sak är säker. Är man glad blir man inte lika lätt sjuk!

Sååå...min slutsats blir att det är nyttigt! Och jag hoppas alla kaffeälskare fortsätter att njuta och må bra av sin efterlängtade kaffestund!


http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3153158.ab

Av Kaela - 24 augusti 2008 13:09


 


En 58-årig kvinna har så svåra smärtor i ryggen att om hon väntar besök ställer hon upp dörren på grund av att smärtor och stelhet hindrar henne att komma fram till dörren innan gästen tröttnat och gått.

Hennes sjukpenning dras in av försäkringskassan.
Såna här nyheter gör oss alla rädda.

Vi har fått ett nytt soöke.

Vad händer om jag blir sjuk?
Får jag sjukintyg av min läkare men det ogiltigförklaras av försäktingsläkaren.

Som tydligen är "köpt" på ett eller annat sätt - annars kan man inte göra sånt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1603783.svd

Av Kaela - 24 augusti 2008 13:04

Tack för att du läste och gillade.
Och det är ju verkligen så.
Alla kan vi ge en hjälpande hand till någon- i stort sett varje dag.
Ibland behöver vi ju en hjälpande hand själva.

Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2008/08/23/903747-ingen-kan-hjalpa-alla/

Av Kaela - 24 augusti 2008 13:01


Jag "skriver" så sällan dikter. De liksom kommer till mig.

Men kommer det någon om dig och din son i häktet så lovar jag att du ska få den.
Känner starkt med dig!

Ha det gott och var rädd om dig mitt i allt detta svåra!

http://kaela.bloggagratis.se/2008/08/22/902543-om-jag-kunde/

Av Kaela - 24 augusti 2008 12:20

Tack för att du läste och tyckte om dikten.

Just den är nog en av mina egna favoriter.

Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2008/08/18/894076-dar-spegelbilden-later-tomhet-mota-tomhet/

Av Kaela - 24 augusti 2008 11:59

Ja, det tror jag också, att det handlar om att lära sig respekt, och om att inse allvaret i att t.ex misshandla, hota eller starta bränder. Och där tror jag absolut att det kan hjälpa till att polisen talar direkt med barnet, i ett riktigt förhör (om än anpassat för det faktum att den misstänkte är ett barn, givetvis). På så vis markerar man ju inte bara en gräns - vilket är viktigt nog i sig - men man visar också att man tar barnet på allvar, och att man ser det.


En annan faktor när barn begår brott tror jag kan vara att nånting gått fel med empatin. Många av de brott av barn jag läser om - i alla fall de som är riktade direkt mot personer - tycker jag präglas av en skrämmande brist på just empati. I precis det avseendet kan kanske inte polisen hjälpa till så mycket, men en enda åtgärd kan ju aldrig lösa alla problem. Och kanske är det något som socialen, möjligen  i samarbete med barn- och ungdomspsykiatrin, kan jobba vidare med tillsammans med barnet och föräldrarna.  


kram till dig också! 

Av Kaela - 23 augusti 2008 13:07

I Norrköping har tydligen två 9-åringar blivit jagade och hotade med kniv av jämnåriga. Den ena ringde 112 på sin mobiltelefon och polis kom snabbt till platsen, därmed kunde de skyldiga hittas trots att pojken bara visste namnet på en av dem. Det har blivit polissak, och polisen i Norrköping förklarar att de alltid agerar snabbt när barn anmäls för brott. Men att de aldrig talar direkt med barn under 12 år, utan talar med deras föräldrar istället. Samt lämnar ärendet till de sociala myndigheterna för icke-straffmyndiga barn.

Det är en skrämmande utveckling att även väldigt unga barn gör sig skyldiga till grov brottslighet i vad som i alla fall tycks vara en starkt ökande takt. Och det är bra att polisen i sådana ärenden agerar snabbt. Dock tycker jag att polisen i Norrköping har en hel del att lära av polisen i Eslöv, där barnbrottslighet också har blivit ett ökande problem, inte minst i form av anlagda bränder. Här kallar man alltid barnen till polisförhör - men i sällskap med föräldrarna. Vid polisförhören sitter en socialsekreterare med, och givetvis tar socialtjänsten vid när polisutredningen är avslutad. Denna modell bygger på tanken att man med polisförhöret markerar för barnet - och om så skulle behövas även föräldrarna - att det de gjort faktiskt inte accepteras av samhället. Dessutom har man ett nära samarbete med socialförvaltningen, en socialsekreterare är exempelvis stationerad vid polisen för att just arbeta med barn och unga som begår brott. Ofta gör man den felaktiga slutledningen att det faktum att barn under 15 inte är straffmyndiga, och alltså inte kan åtalas i domstol, också betyder att deras brott inte kan utredas av polis. Men i Eslöv visar man alltså att brott är ett polisärende, oavsett vem som är skyldig. Och att det faktum att vi som samhälle inte åtalar barn inte betyder att vi accepterar barns brott. Samtidigt som brottsliga barn ges stöd och hjälp i sin vardagsverklighet för att komma på rätt fot med sig själva och omvärlden igen.

Läs mer här:

Norrköping

9-åring polisanmälde jämnårig för knivhot
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4083071

Snabbt agerande när barn anmäls
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4083080

Eslöv
Barn misshandlade sjuåring
http://sydsvenskan.se/skane/article344751.ece

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards