Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

Rebecca: Dröm i fabriken...

Av Kaela - 26 oktober 2008 13:46

Jag snubblade i min stressade tentaläsning över denna dikt av fabriksarbetaren Ernst Prihm, han hade när han 1929 skrev den arbetat omkring 30 år i bruksortens sulfitfabrik, och en lördagsnatt i december när han hade nattskiftet skrev han denna lågmälda önskan om lite omväxling:


"Dröm i fabriken natten mellan den 7 och 8 december 1929


Det är  lördagsnatt, det är helgdagsfrid

då andra får vila från jordelivets strid.

Jag kämpar min kamp för mitt dagliga bröd

så att jag och de mina ej ska lida nöd.


Jag drömmer mig här från fabrikens sal

från svavelångans odrägliga kval.

Jag drömmer mig här från maskinernas dån

från virvlande damm och flygande spån.


Jag drömmer mig vandra på skogsklädda höjd

där jag lyssnar till fåglarnas jublande fröjd.

Där hjärtat uppstämmer sin skapares lov

i naturens stora och härliga hov.


Men drömmen förbliver dock städse en dröm

som alltid försvinner likt berusande ström.

Ty plikten mig kalla hän till min maskin

som surrar och surrar likt vredgade bin."


Visst önskar man honom den där skogspromenaden han drömde om på natten i den bullrande fabriken? Och visst undrar man om han fortfarande fanns kvar den dan då fabriken sprängdes - som ett slutgiltigt tecken på att byns tid som bruksort var förbi? Och vad han kände då - var det en befrielse att de där "vredgade bina" och "svavelångans odrägliga kval" förvandlades till ett minne blott? Eller var det som att se slutet på sitt livsverk? Kanske lite av båda delarna?


 
 
Kaela

Kaela

26 oktober 2008 18:42

Ja man undrar...vilken vacker dikt!
Hoppas allt är väl med er...förra veckan var jag tre dagar i Umeå.
Roligt och intressant men jobbigt - en trött helg blev det nu...
är du framme vid tentan snart?
Älskar dig!

http://kaela.bloggagratis.se

 
Rebecca

Rebecca

26 oktober 2008 20:11

På fredag är det inlämning - men med lite tur (och eventuell skicklighet...) är jag klar redan på torsdag. I morgon är det dock muntlig redovisning. Så mycket läsande och skrivande har det blivit denna helg, men jag börjar i alla fall se ljuset i tunneln....
Älskar dig också!

http://kaela.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards