Direktlänk till inlägg 3 november 2008

Tankesmedja för frivilliga krafter

Av Kaela - 3 november 2008 22:01


 Den civilia sektorn- frivilligsektorn är verkligen ingen liten marginell företeelse.

Jag vet det eftersom jag arbetar mitt i den som samordnare på frivilligcentral.

www.frivilligcentralen.se

Men när du hör de här siffrorna förstår du kanske att det är en kraft att räkna med.


Frivilligsektorn sysselsätter 200 000 människor och omsätter cirka 145 miljarder kronor om året


Värt att stryka under anser jag.

Själv är jag så "laddad" med vad man vanligen kallar solskenshistorier så det är inte värt jag börjar berätta för då finns det en risk att det här inlägget blir så långt att ingen orkar läsa det.

Ska bara ta ett enda.
En 16-årig utrikesfödd flicka kom en dag till Frivilligcentralen.
Hon sa att hon ville besöka en äldre dam.
Eftersom många är ganska osäkra på vad de vill göra blev jag nyfiken på hur denna unga tjej kunde vara så medvetet säker på att det var just den typen av insats hon ville göra.

Så jag frågade henne.
Och hon svarade: "det är bara mamma och jag, vi kom till Sverige när jag var sex år från kriget, alla andra i familjen var döda.
Och när alla mina kompisar pratar om sin mormor och farmor och så ,känns det så "fattigt".

När jag nästa dag hann titta i den tjocka pärm med väntande som jag har så hittade jag nästan genast en liten dam som bodde bara rakt över gatan från denna flickas adress.

Det var bara en sak. Hon hade sagt att hon inte ville ha nån "utlänning"

Men jag beslöt att tala med henne i alla fall så jag åkte hem till henne och sa att det fanns en flicka som jag trodde skulle passa henne.
Hon lyste upp...hade ju väntat i fyra månader.
Så fortsatte jag- hon heter xxxx:
Namnet sa direkt att hon var utrikesfödd eller åtminstone hade utrikesfödda föräldrar.
Nu mulnade damen.

Och jag trodde det var "kört".

Efter en kort stund av övertalning gick hon dock med på att träffa flickan på Frivilligcentralen. OM jag lovade att bara säga hennes förnamn och inte nämna adressen. (Så gör jag alltid vid förmedlingar)
De möttes och efter en timme bubblade de så glatt med varandra att jag förstod att mötet var lyckat.

För en vecka sen gjorde jag ett uppföljningsbesök hos den gamla damen.
Hon strålade och sa att hennes hälsa som vacklat, var så otroligt mycket bättre.

Hon berättade om middagar hemma hos flickan och hennes mamma och mycket mycket mera.
Om hur de hade sån omsorg om henne...så ja..sa hon.. nog känner jag mig som xx:s mormor!

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=159605


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards