Alla inlägg den 12 februari 2009

Av Kaela - 12 februari 2009 21:04


 

Vänskap

är ingenting man får

den blir till som en gåva

att vårda som ett smycke

ovärderligt.


Vänskap

är trygghet,

omtanke när dagen blir svår

ger ro i oro,

Tänder ljus i mörker.


Vänskap

kräver inte

den ges frivilligt

utan baktankar

giv din vänskap som gåva

Och du finner glädjen.

Ann-Marie Abrahamsson

Av Kaela - 12 februari 2009 06:11


Jag tänker

dansa mig frisk

låta rytmerna
locka
stelnade tårar
att leva

pulsera genom artärer

genom
min hjärnas
oändliga
gömda
skrymslen

locka fram
och förgöra
stelbenta
och stelnat
tankemönster

leda ut dem alla
som varit fångar
i huvudets
fängelsehålor

låta dem
dansa
rakt igenom
min kropp

få mitt blod
att flyta igen
ge mig ett nytt liv

Ja, jag tänker
dansa mig
frisk

Ja, jag tänker
sjunga mig frisk

Ja, jag tänker
tänka mig frisk

Det blir säkert
en lång väg att gå
men jag ska se till
att den blir
härlig

 Elinor Carlsson

Av Kaela - 12 februari 2009 06:02

I Kulturhuset- mitt i den larmande storstaden finns ett vitt och mjukt rum för barn.

Det är en pågående utställning som pågår till 1 mars.

Man kan krypa överallt- och det är vitt, lugnt och mjukt.Mild musik och stilla växlande ljus.

Man måste nog inte vara barn för att känna att man skulle kunna längta in i det rummet när man är mitt i den brusande storstaden.

Och varför ska det bara vara en utställning som slår igen portarna den 1 mars.

Kan det inte få bli en oas för små barn och deras föräldrar beständigt?

Och kanske för oss andra som känner hur vi blir helt slut av all neon och alla ljud.

Barnen behöver ett sånt rum- vi andra också.

Ett rum att stilla ner oss i.

Som vuxen kan man ju förstås gå in i en öppen kyrka och tända ett ljus, tänka på någon vi älskar - så visst- rummet är nog särskilt viktigt för barnens behov.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=882317

Av Kaela - 12 februari 2009 05:48

I Norge har det blossat upp en debatt om huruvida en polis kan bära huvudduk.

I Sverige fick svenska poliser rätt att bära turban, huvudduk eller judisk kippa 2006. Men ingen gör det.

Jag tror nog att det blir lite svårare för en polis i huvudduk eller turban att bli tagen på allvar.

Det är ju självklart viktigt för varje människa att ha rätt att utöva sin religion och visa sin religionstillhörighet.

Trots att jag anser det så sätter jag frågetecken för poliser i huvudduk.

Jag tycker att det visar på gott omdöme att de svenska poliser som tillhör någon av de religioner som påbjuder huvudduk, turban eller kippa inte bär det i tjänsten.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=162753





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards