Alla inlägg den 22 februari 2009

Av Kaela - 22 februari 2009 10:49


 



Karin Stensland Junker gick bort i juni 2008 -  92 år gammal.

Två av hennes fem barn visat sig vara födda med handikapp (Boel var autistisk och Anders var hjärnskadad på annat sätt), skrev hon 1961 den mycket gripande boken ”De ensamma – boken om Boel och Anders”

Jag har sökt efter boken på nätet men den tycks inte finnas hos några bokhandlare.

Men Tradera, Blocket eller antikvariat kan nog ge möjligheten att få läsa den.

Jag läste den för så där en tjugofem år sedan och jag glömmer den aldrig.


Hon utarbetade BOEL-provet som under mer än 30 år använts på barnavårdscentralerna i landet för att undersöka små barns hörsel. Hon var en av grundarna till Föreningen för Utvecklingsstörda Barn -  FUB.
Under hela sitt liv arbetade hon engagerat för funktionshindrade barn och ungdomar.






Det faller dig inte in att tycka


att hela ängen är mindre vacker


därför att små och svaga blommor


växer sida vid sida


om större och grannare.


Varför tycker vi inte


att det ska vara lika självklart


att människor får växa upp


sida vid sida


fastän de är olika rustade!


 Karin Stensland Junker

Av Kaela - 22 februari 2009 10:21




Mästare

också vi

2000-talets Marior,
Martor och Magdalenor

ville sitta vid dina fötter
tvätta dem och smörja
med kärlekens balsam
höra visdomen flöda
från din mun

men 2000-talets Maria
är alltid på språng
och Marta springer
mellan hemma- dagis- jobbet- dagis hem
lagar mat
städar badrummet
medan hon borstar tänderna

och Magdalena
är en ung arg politiker
som kryssar mellan barnvakter
och timvikariat
och alla sina roller

kvinna
mor
älskarinna
städerska

och familjens försörjare

kan bara drömma
om stilla stunders
hängivenhet
och visdomsflöde
Kaela



Av Kaela - 22 februari 2009 09:47

Visserligen är den anställde i många sammanhang "företagets ansikte utåt" men att utseendet alls ska spela roll vid en anställning är förnedrande anser jag.

Så länge en person inte har förstört sitt utseende med diverse skrot och märkliga hårfärger (då kan jag förstå att kanske man inte passar i en hotellreception eller på bank till exempel) men även det måste vara varje persons rätt.

Men kanske får den som vill se ut så då tänka på det när man söker jobb...att om jag har blått hår och massor med piercingar så tänker kanske den som anställer till om det kan fungera på företaget.

Vi blir mer och mer utseendefixerade och det måste ju betyda att vi blir mer och mer ytliga.

Skrämmande tycker jag.


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2503539.svd




Av Kaela - 22 februari 2009 09:34


Norska kvinnor reser till Sverige för att få s.k könsabort.

Det vill säga fostret har inte önskat kön.

Detta på grund av att det i november 2007 beslutades att utländksa kvinnor kan få abort i Sverige gissar jag.

Professor Lars Hamberger säger sig ha en viss förståelse ...men talar inte om de norska kvinnor som får abort här..utan om de turkiska...

Han anser att det finns ett hårt tryck på dem att föda en pojke.

Först och främst kan jag aldrig förstå varför vi ska ha en regel som säger att utländska kvinnor ska få abort utförd i Sverige.

Hur kul tycker läkare och övrig personal det är att stå och göra aborter??

Dessutom har vi en skriande sjukvårdskris i Sverige.

Varje dag möter man människor som inte får den vård de behöver och vill ha.

Kan det vara så att "dears" vårdpengar går till abortutföranden på utländska kvinnor?

l Visserligen sägs att landstingens kostnader för dessa aborter och vården i samband med dem ska ersättas antingen av kvinnans sjukvårdsförsäkring i hemlandet eller av kvinnan själv beroende på vilka regler som gäller i varje enskilt fall.

Hmmm......jag undrar jag!


http://www.dn.se/nyheter/sverige/norskor-far-konsabort-i-sverige-1.804500


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163121



Av Kaela - 22 februari 2009 09:25


När flyktingfamiljer kommer till Skavsta flygplats i Nyköping och föräldrarna har ogiltiga eller ifrågasatta identitetshandlingar tar man barnen från föräldrarna och för dem till någon av kommunens jourfosterhem!!!!!


Detta får mig att undra vad vi lever i för tid.

Vi som vet så mycket om vad en separation från föräldrar kan ställa till för ett barn- och här tar man barnen och lämnar dem till människor som inte talar deras språk.

Jag gråter när jag läser detta.

Det är tortyr utförd av vårt samhälles representanter.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163118

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards