Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Kaela - 3 mars 2009 10:24

Det finns ett botemedel mot fågelinfluensa som heter Tamiflu.

De flesta länder, däribland Sverige, har lagt upp stora lager av detta.


Nu visar det sig att influensavirusen snabbt har utvecklat resistens mot medicinen.

Forskare på Högskolan i Kalmar, Umeå Universitet och Akademiska sjukhuset i Uppsala påvisa riskerna med för vidlyftig utskrivning av av influensa-läkemedlet Tamiflu.
Enligt forskarna bryter reningsverken inte ner Tamiflu och det innebär att fåglar som vistas i grunda vatten i närheten därmed kan utveckla resistens.
Kanske är det bland annat det som har hänt.


 En ersättning för Tamiflu  - Zanamivir  - är ett pulver för inhalation som redan finns på markanden.

 Det verkar på samma sätt om Tamiflu, men virus som är resistenta mot Tamiflu kan fortfarande vara känsliga för Zanamivir.

http://sydsvenskan.se/sverige/article417143/Tamiflu-hjalper-inte-langre.html



Av Kaela - 3 mars 2009 10:19



 Finns det något svårare än att vara tyst och bara lyssna,lyssna och ta in vad någon annan säger utan att kommentera.
Vi har fått två ögon ,två öron och en mun -vi behöver kanske inse att vi ska använda dem i rätt proportioner.

" När jag ber dej lyssna på mej och du börjar ge mej goda råd
så har du inte gjort det jag bad dej om.

När jag ber dej lyssna på mej och du börjar berätta för mej
varför jag inte borde känna så trampar du på mina känslor.

När jag ber dej lyssna på mej och du känner att du måste göra något
för att lösa mina problem,då har du svikit mej hur konstigt det än kan verka.

Lyssna.

Allt jag bad dej om var att du lyssnar,inte prata om annat ,inte tänker på annat
- bara hör på mej.....Lyssna

Och jag klarar mej själv.
Jag är inte hjälplös kanske modfäll och bristfällig men inte hjälplös.

När du gör något för mej, som jag både kan och behöver få göra själv,
så bidrar du till min ångest och svaghet

Min självkänsla behöver ditt stöd

Men när du accepterar att jag känner vad jag känner,
oavsett hur irrationellt det är,
så kan jag sluta försöka övertyga dej
och kan börja arbeta med att förstå vad som ligger bakom denna känsla.

Och när det är klart, är svaren uppenbara och jag behöver inte längre några goda råd. "
Ur boken "sant och sånt"

Av Kaela - 3 mars 2009 06:24




När du förråder någon annan förråder du också dig själv.
--Isaac Bashevis Singer

Av Kaela - 3 mars 2009 06:19


 raindropheart.jpg dropplet of love picture by ambooly


Visa din kärlek så får du den tillbaka, var viss om det.

Allt blir till hur du tänker och dina tankar är starten.
Tacka för allt du har och förlåt där du behöver, snåla inte på det.
Det blir ett hinder i din vidare väg i livet om inte förlåter.
Förlåt och därmed försvinner det, helas det och du kan gå vidare på din väg..
Var i ljuset, lev i kärlek!

Av Kaela - 3 mars 2009 06:13



Ett säkert vårtecken...två små nya nallar på Skansen!

Björnmamman Nelly nedkom med två små troll den 18 januari.

Än dröjer det innan de tumlar ut och bekantar sig med publiken.

Men framåt månadsksiftet kan man nog planera in ett Skansenbesök och få se nytillskotten.
Detta var oplanerat eftersom Skansenledningen inte visste att Nelly som kom från Orsa i höstas var dräktig.

Men som vanligt med små nya varelser.

Oplanerat blir välkommet!

http://www.dn.se/sthlm/nya-nallar-overraskning-pa-skansen-1.811584



Av Kaela - 3 mars 2009 06:01

Lucas Forsberg är forskare och har forskat runt vårt förhållande till våra barn.

Från att ha varit en ekonomisk investering i det gamla bondesamhället har barnen blivit en emotionell skatt.

Det är helt klart en förbättring till det bättre för ett barn tror jag att vågar säga.

Att ha fått komma till för sin egen skull och inte för att det skulle finnas någon som övertog gården.

Han har studerat den högskoleutbildade medelklassen.
I stort tror jag nog att det är på samma sätt i alla familjer oavsett utbildning och klass.(Min åsikt)

Om två föräldrar jobbar heltid är det inte så underligt att man i en avhandling kommer fram till att all tid i övrigt ägnas åt barnen.

Fortfarande är det kvinnorna som tar det största ansvaret för skjutsning, hämtning och lämning på dagis, tvätt och matlagning runt barnen.

Och pappa är även i dagens familjer någon som leker med barnen.

Barnen är ju det absolut bästa och finaste vi har.

Så det är självklart naturligt att all tid ägnas åt dem.

Mycket tid är ju rent arbete- än så länge mest för mammorna.

Undrar hur många generationer det ska ta innan det förändras helt?


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=163385


Av Kaela - 3 mars 2009 06:00

Så glad jag blir att du tycker om min blogg.

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/03/02/1444986-kom-och-vaka-med-mig-i-natten/

Av Kaela - 3 mars 2009 05:58

Jag har inte avsett att ställa kampen för djuren och  kampen för människovärdet mot varandra, Anna.

Men kanske kan inlägget läggas så.

Självklart är båda viktiga.

Ha det gott och var rädd om dig!

http://kaela.bloggagratis.se/2009/02/20/1411560-doden-i-kina/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards