Direktlänk till inlägg 8 april 2009

Visdom i mail

Av Kaela - 8 april 2009 14:47

Den här berättelsen har jag fått i mail från en trogen läsare av bloggen.

Vera...och hon har lovat mig att sätta in den.

Jag tyckte den var så bra att jag ville dela den med er alla.



Det var en gång en kung och en drottning, som satt vid sitt frukost-bord.
"Du borde prata någon gång med vår gamla trädgårdsmästare" sa drottningen till kungen.
"Varför då?" frågade kungen.
"Han är en så vis man", sa drottningen. "Han nar ett ordspråk till svar på allt vad man säger."
"Det är omöjligt", sa kungen.
"Ska vi slå vad?" sa drottningen.
"Gärna det", sa kungen.
"Om jag vinner,så bygger vi en bättre stuga åt honom" sa droffningen.
"Gärna det", sa kungen. Och så gick de för att söka upp den gamla trädgårds-mästaren.
I porten mötte de generalen och en rådgivare, som ville tala med kungen.
"Följ med och var vittnen!" sa kungen. "Drottningen och jag har slagit va."
Den gamla trädgårds-mästaren stod och grävde, när de kom.
"God dag" sa kungen. "Jaså, mäster är redan i gång?"
"Morgonstund har guld i mun" sa gubben.
"Mäster tycker förstås, att vi andra är alldeles för sena av oss" sa kungen.
"Ju längre fram på dagen, dess vackrare folk" sa gubben och bugade sig.
"Mäster fick väl börja sitt yrke vid unga år" sa kungen.
"Måste böjas i tid det, som krokigt ska bli", sa gubben.
"Mäster vet väl, att vi har blivit osams med vårt grann-land?" sa kungel.
#Det är inte ens fel, när två träter", sa gubben.
"Det har redan varit slags.mål borta vid gränsen", sa kungen.
"Man har inte roligare, än man gör sig" sa gubben.
"Och de har allt tygat till varandra rätt illa", sa kungen.
"Ja, arga katter får rivet skinn",sa gubben.
"Vad tycker mäster, att jag ska göra åt saken?" sa kungen.
"Bättre stämma i bäcken än i ån", sa gubben.
"Men hur ska jag få grann-sämja igen?" frågade kungen.
"Ett mjukt svar stillar vrede", sa gubben.
"Men om det inte lyckas?" sa kungen.
"Trägen vinner", sa gubben.
"Men min råd-givare vill, att vi ska börja krig" sa kungen.
"Om en blind leder en blind, så faller de båda i gropen", sa gubben.
"Vad menar du? Vet du inte, att min råd.givare är beryktad för sin klokhet?" sa kungen.
"Det är inte guld allt som glimmar", sa gubben.
"Men vi behöver mer land", sa kungen.
"Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket", sa gubben.
"De har många gruvor i det landet, och vi har bara en", sa kungen.
"Bättre en fågel i handen än tio i skogen", sa gubben.
"Min general säger, att det är en lätt sak att ta halva grann.land" sa kungen.
"Man ska inte ropa hej, förrän man är över bäcken", sa gubben.
"Men han säger, att han kan besegra vilken krigshär som helst" sa kungen.
"Stor i orden -- liten på jorden", sa gubben.
"Vad menar du?" sa kungen.
"Tomma tunnor bullrar mest", sa gubben.
Då blev generalen förargad. "Det här hör jag inte på längre",sa han och gick.
"Bättre fly än illa fäkta". sa gubben.
"Jag måste verkligen skratta åt ett sådant samtal", sa rådgivaren. Och så gick han också.
"Skratta bäst, som skrattar sist" sa gubben."Hör du, min gubbe lilla, om jag rent av skulle lyda ditt råd och avstyra kriget", sa kungen.
"Den råd lyder är vis", sa gubben.
"Det är så gott, att jag genast går och talar med de andra råd-givarna", sa kungen.
"Bäst att smida, medan järnet är varmt", sa gubben.
Och så gick kungen, men drottningen stod kvar.
"Tänk om mäster nu har lyckats avstyra hela kriget med sina ordspråk", sa drottningen.
"Ja liten tuva stjälper ofta stort lass", sa gubben.
"Nu ska mäster till tack få den nya, präktiga stugan, som han har fått vänta på så länge" sa drottningen.
"En väntar aldrig för länge, när man väntar på något gott", sa gubben och log.
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards