Alla inlägg den 13 april 2009

Av Kaela - 13 april 2009 17:29

Aftonbladet skriver om Victor som är 1,5 år gammal och döende i cancer. Mamma och pappa har tillbringat mycket tid med honom på sjukhuset, "Han har lärt sig prata och gå här på sjukhuset - och nu kommer han att dö här också", säger hans mamma Sofie. Hemma har han sin egen säng och sina leksaker, och sina storasyskon. Både familjen och sjukhuspersonalen som vårdar honom hade önskat att han fått tillbringa de sista dagarna med familjen i hemmiljö, för allas skull. Men för att det ska gå att lösa måste han få hemsjukvård, och det har barn under 17 år inte rätt till i Håbo kommun där han bor. Ett möte om Victors hemsjukvård ska hållas i kommunen på onsdag, men allt talar för att det då redan kommer att vara för sent. Föräldrarnas önskan är nu att man för framtiden löser den här frågan, för alla de svårt sjuka barn som kommer att komma efter Victor i Håbo och i Sverige, så att inte bara vuxna utan även barn framöver får rätt till sjukvård hemma.



/inlagt av: Rebecca

Av Kaela - 13 april 2009 13:21

Ja kärleken är det enda som kan hela


Var rädd om dig och ha det gott!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/04/13/1579425-dagens-kloka-ord/

Av Kaela - 13 april 2009 10:40



När vi väljer att älska,
eller tillåter vårt sinne att bli ett med kärleken
är livet fridfullt................
När vi vänder oss från kärleken
och väljer avstånd
kommer smärtan in...............


Älska dig själv liksom din medmänniska
Älska din fiende, liksom din granne
Älska kärleken


Kärlek är vår räddning.......................
Okänd tänkare

Av Kaela - 13 april 2009 10:38


En vän till mig öppnade lådan i sin frus byrå och tog fram ett litet paket inslaget i rispapper:
Det här, sa han, är inget vanligt paket, det är underkläder".
Han slängde pappret och tittade på det utsökta sidenet och spetsen.
"Hon köpte det första gången vi åkte till Miami för 8 eller 9 år sedan.
Hon använde det aldrig. Hon sparade det till ett -speciellt tillfälle-.
... jag tror detta är det rätta tillfället"...

Han gick fram till sängen och lade det bredvid de andra kläderna hon
skulle ha på sig på begravningen.
Hans fru hade just gått bort. Han vände sig mot mig och sa:
"Spara aldrig någonting till ett speciellt tillfälle, varje dag du lever är ett speciellt tillfälle".

Jag tänker fortfarande på dessa ord...de har förändrat mitt liv.
Nu läser jag mer och städar mindre.
Jag sätter mig på terrassen och beundrar landskapet utan att tänka på ogräset i trädgården.
Jag spenderar mer tid med min familj och vänner och mindre tid på att arbeta.
Jag har förstått att livet måste vara en enhet av erfarenheter att njuta av, inte en överlevnadskurs.
Jag sparar inget längre.
Jag använder mina kristallglas varje dag.
Jag tar på mig min nya klänning när jag skall till supermarket, om jag har lust.
Jag sparar inte min bästa perfym för speciella fester, jag använder den varje gång jag har lust.
Uttrycken "en dag..." och "en av de här dagarna..." håller på att försvinna ur mitt ordförråd.
Om det är värt att se det, lyssna på det eller göra det, vill jag se det, lyssna på det och göra det NU.

Jag är inte säker på vad min väns fru hade gjort om hon visste att hon inte skulle vara här
imorgon som vi alla tar för givet.
Jag tror hon hade kontaktat sina familjemedlemmar och sina närmaste vänner.
Hon hade kanske ringt några gamla vänner för att be om ursäkt och sluta fred för något
gammalt gräl eller meningskiljaktighet.
Jag tänker gärna att hon skulle ha gått ut för att äta China-mat vilket var hennes favorit mat.

Det är dessa ogjorda småsaker som stör mig om jag visste att mina timmar var räknade.
Det stör mig att jag slutat att träffa goda vänner som jag "en dag" skulle ta kontakt med.
Det stör mig att jag inte skriver de brev som jag tänkte skriva "en av de här dagarna".
Det stör mig och gör mig ledsen att jag inte sagt till mina föräldrar,
syskon och barn, tillräckligt ofta, hur mycket jag älskar dem.

Nu försöker jag att inte försena, hålla tillbaka eller spara något som skulle kunna berika
våra liv med skratt eller glädje.
Och varje dag säger jag till mig själv att idag är det en speciell dag,...

Varje dag, varje timme, varje minut... är speciell.

Ur boken: Sant och sånt

Av Kaela - 13 april 2009 10:28


Elvis Presley, John Lennon och Marilyn Monroe är döda sedan länge.
Likväl tjänade de förra året tillsammans omkring 69 miljoner dollar, närmare en halv miljard kronor,
enligt tidskriften Forbes.
Det är bra mycket mer än de flesta levande artister lyckades dra in.
Elvis toppar listan över bäst betalda lik för fjärde året i rad med sina 40 miljoner dollar.
Serien Snobbens skapare Charles M Schultz tjänade 35 miljoner, medan Sagan om ringens författare,
JRR Tolkien inte kom upp i "mer" än 23 miljoner dollar

Kanske är det som konstnären sa att det finns en likhet mellan artisten och julgrisen.

Fullt uppskattade blir de inte förrän efter sin död.

Av Kaela - 13 april 2009 10:23

Och så har Vänsterledaren Lars Ohly förts till sjukhus och opererats akut.

Inget allvarligt om jag förstår det hela rätt.

Hans press-sekreterarehälsar at han mår ok efter omständigheterna.

Ja även partiledare är mänskliga och kan bli sjuka.

Ibland skulle jag önska samtliga partiledare att få lov att uppsöka sjukvården akut.

Tyvärr finns det nog en gräddfil för kändisar så de får nog aldrig se den verklighet som många andra medborgare fått lida av när de behövt omedelbar hjälp på sjukhus.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2727901.svd



Av Kaela - 13 april 2009 10:10

Många väljer att konvertera till katolicismen.

Även om många av de drygt 3000 nya medlemmarna i Katolska församlingar i Sverige är invandrare som är katoliker så är det också många svenskar som väljer att ansluta sig till en katolsk livssyn.

Intressant kan man ju säga särskilt som Svenska kyrkan och andra kristna samfund i Sverige minskar sitt medlemsantal.

Trots att befolkningen årligen ökar med några tiotusen, minskar medlemsantalet  i Svenska Kyrkan med ungefär lika många .

Övriga samfund vet jag inte.

Men att de minskar är klart.

Idag görs ju sammanslagningar mellan kyrkor av olika samfund i Sverige.

Beror detta på att färre tror eller är det andelen privatkristna som ökar?

http://www.dn.se/sthlm/stockholms-katoliker-blir-fler-1.842765

Av Kaela - 13 april 2009 10:03

77 personer bodde på härbärget och 17 omkom i lågorna.

Många har dessutom brutit benen eller gjort sig illa på annat sätt när de hoppat från fönster.

En katastrof minst sagt.

Jag hoppas att vi alla ser det som samma katastrof trots att det var hemlösa och inte direktörer eller andra högre tjänstemän som omkom i branden.

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=167778


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards