Direktlänk till inlägg 24 juli 2009

Ord

Av Kaela - 24 juli 2009 13:04



 Ord ger mig glädje. De ger mig tröst. De får mig att gråta. De får mig att känna mig stor, och de får mig att känna mig liten.
Bokstäver är något magiskt. Bokstäver sammansatta till ord. Ord förenade till meningar - magiska meningar, som skär genom ben och märg utan vapen eller verktyg, men som tar sig in till det allra fjupaste inom mig och förenar sig med det jag redan bär och berikar mitt inre.
Tänk att några svarta bokstäver i en bok kan få mig att gråta och att de tårar man gråter inte handlar om sorg eller något man vill bli utav med, utan om något som nuddat ens innersta och berört en så starkt att det blir  övermäktigt.

Läshungern är ett av de finaste arven min mor gett mig.

Hennes liv som småbrukarhustru - födande i princip ett barn om året lystes upp av poesi och litteratur.

Hur många dikter kunde hon egentligen utantill...jag vet inte- men otaliga är det jag hört henne deklamera med fjärranblick och ljus röst....

Oräkneliga...

Många gånger såg jag henne ammande ett barn med ena foten på en pall så hon kunde lägga en bok på barnet...

Inte vad barnpsykologerna rekommenderar kanske- men en läsnuger utan alla gränser...

 Jag har skrivit en bok om min mamma-den hittar du här bland annat


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919749383X


Den skrevs utifrån hennes sista månader i livet som jag delade nära,nära....men med återblickar på hennes liv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards