Alla inlägg under juli 2009

Av Kaela - 30 juli 2009 11:24

Finn Kalvik* Lilla vackra Anna

Av Kaela - 30 juli 2009 11:20

Optimisten har lika ofta fel som pessimisten,

men han har roligare.

Okänd tänkare

Av Kaela - 30 juli 2009 11:04


I en värld full av kosmiska under
ser barnet det vi inte ser.
Ett löv, som en vindpust gjort sönder
blir en ängel som dansar och ler.

"Ser du änglarna, pappa, som dansar?
Hör vilken vacker musik!"
ropar barnet och spelar på harpan
med strängar av garn på en spik.

Men vi ser inte lekarnas mönster,
vi hör inte låtsasmusik.
Vi har bommat för våra fönster
mot glädjen som var så unik.

Så dansa med änglarna, dansa mitt barn,
lek medan lekarna finns.
Sjung till din harpa med strängar av garn,
så länge du sångerna minns.

En dag skall du finna att alla är barn
i en större men kärare lek,
där alla får dansa bland änglar och garn,
där ingen har tid med nåt svek.


text Per Harling

som även satt musik till denna

Av Kaela - 30 juli 2009 10:48

Alf Robertsson ----Hundar och ungar och hembrygt äppelvin


Av Kaela - 30 juli 2009 10:24

Att det är läkande att arbeta med jord och växter tror jag alla vi som prövat är helt överens om.

Glad blev jag av att läsa  i VLT om Ingegerd som har hittat ett sätt att leva med sin svåra värk efter ett diskbråck genom sin trädgård.

Förutom att det ger både ögonfröjd och frukter åt Ingegerd är det ju helt säkert en oas att vila ögonen på för den som går förbi.

Missa inte att gå in på länken och se den underbara bilden och läsa hela artikeln!


http://vlt.se/bostad/1.521277

Av Kaela - 30 juli 2009 09:53

Just nu är jag väldigt glad att leva i Sverige där jag får gå klädd i princip i vad jag vill.

Framför allt att jag får bära långbyxor!


Lubna al-Husseini Sudan riskerar 40 piskrapp för att hon vid en razzia på den restaurang där hon befann sig för tillfället - bar långbyxor!

Tio kvinnor har redan fått tio piskrapp var för oanständighet.

Men de tiger!

Och det gör inte Lubna!

http://www.dn.se/nyheter/varlden/byxkladda-kvinnor-rannsakas-i-sudan-1.920858

Av Kaela - 30 juli 2009 09:29

Det pågår en debatt om huruvida sjukvårdspersonal som är motståndare till omskärelse av pojkar ska tvingas delta i en sådan operation.

Regeringens Anders Milton som också är abortutredare anser att sjukvårdspersonalen måste utföra det sjukvården ålägger dem.

Jag har funderat en del på detta men kan nog fastslå att jag delar den uppfattningen  - men ändå har en hel del frågetecken.

i förlängningen måste det ju redan idag innebära att den som är emot abort kan vara tvingad att delta i en abort som sjukvårdspersonal.

Och om dödshjälp skulle bli lagligt- vilket jag innerligt hoppas det inte blir  - ja då hisnar tanken....


Men hur blir det om en person i ett team inte kan delta i ett ingrepp p.g.a samvetsbetänkligheter.


Enda lösning jag kan se är att om man som läkare eller sjuksköterska har betänkligheter får man se till att man inte arbetar inom områden av sjulvården där något av detta kan bli aktuellt.


För att hålla mig till just detta med omskärelse så är det ju så att omskärelse är omdiskuterat även bland medicinska experter.

Det finns ju läkare som hävdar att det medicinskt sett är bra.

Men till exempel Barnkirurgen Gunnar Göthberg, ordförande i Svensk barnkirurgiförening, menar att omskärelse är övergrepp på en försvarslös individ.

Han anser dessutom att sjukvårdspersonal inte ska kunna tvingas delta i detta slags ingrepp om de hyser betänkligheter.

Då är frågan vad som händer då?

Om sjukvården inte gör detta- var hamnar de här små pojkarna då?

Hos amatörer som kan skada och som dessutom inte bedövar?

Frågan är verkligen inte enkel....


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174418






Av Kaela - 29 juli 2009 17:01

Först och främst!
Jag tror inte alls att halva Sverige skulle stanna hemma om karensdagen togs bort.Jag tror det finns alldeles för mycket pliktkänsla och att de flesta tycker att det är kul att gå till jobbet!!

Och det jag talade om var inte en borttagning permanent.

Utan att den som stannar hemma av allmänpreventiva skäl för att inte smitta andra (som kanske blir mycket sjukare) då ska man inte behöva ha någon karensdag!

Jag tror nog att de flesta tar en Ipren och går och jobbar- kanske även då de egentligen hade behövt stanna hemma.

Både av ansvarskänsla och för att man inte anser sig ha råd att mista en dags inkomst för att kurera sig hemma i sängen.


ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/07/28/1865797-vi-uppmanas-stanna-hemma-vid-influensasymptom-bor-da-inte-karensdagen-tas-bort-temporart/

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards