Alla inlägg under juli 2009

Av Kaela - 25 juli 2009 10:34

Var fjärde äldre person får fel medicin i Sverige.

Med äldre menas här kvinnor över 75 år.

Det märkliga är att det handlar om kvinnor...männen får en bättre behandling.

Kristina Johnell som gjort studien som lett fram till detta hårresande resultat 600 000 äldre kvinnors och mäns läkemedelskonsumtion.

Vanligt bland annat att kvinnot fick tre olika psykofarmaka- en kombination som kan allvarliga läkemedelsförgiftningar.

Jag blir både upprörd och arg när jag läser detta.

Även om Kristina Johnell säger att det till viss del kan bero på att kvinnor söker vård tidigare och framlägger sina symptom på ett annat sätt än männen.

Då får väl för allsin dagar läkarna lära sig detta.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldre-kvinnor-far-ofta-olamplig-medicin-1.918007

Av Kaela - 25 juli 2009 09:51

47 miljoner kronor samlade Svenska Kyrkans rikskollekter in förra året.

Rikskollekt betyder att man tar upp kollekt till samma ändåmål i alla kyrkor samma dag och går till hjälpbehov utomlands som till exempel de som drabbat av naturkatastrofer.

Det kan också handla om mikrolån (vad det är kan du läsa här: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=37447&ptid=0

Det finns möjlighet för alla att delta i detta.

Man tar emot gåvor per sms och är du i kyrkan och inte har kontanter så har de flesta kyrkor idag kollektomater.


Här kan du läsa hur du ger kollekt per sms

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200907/lamna-kollekten-med-sms/index.xml


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174205

Av Kaela - 25 juli 2009 09:39

Ja både bilden och ungen - det tycker förstås jag som är hennes mormor - men som min mor sa: "det tycker ugglan om sina ungar också"


Kram och allt gott till dig Gunilla !


http://kaela.bloggagratis.se/2009/07/24/1857485-pixie/



Ord

Av Kaela - 24 juli 2009 13:04



 Ord ger mig glädje. De ger mig tröst. De får mig att gråta. De får mig att känna mig stor, och de får mig att känna mig liten.
Bokstäver är något magiskt. Bokstäver sammansatta till ord. Ord förenade till meningar - magiska meningar, som skär genom ben och märg utan vapen eller verktyg, men som tar sig in till det allra fjupaste inom mig och förenar sig med det jag redan bär och berikar mitt inre.
Tänk att några svarta bokstäver i en bok kan få mig att gråta och att de tårar man gråter inte handlar om sorg eller något man vill bli utav med, utan om något som nuddat ens innersta och berört en så starkt att det blir  övermäktigt.

Läshungern är ett av de finaste arven min mor gett mig.

Hennes liv som småbrukarhustru - födande i princip ett barn om året lystes upp av poesi och litteratur.

Hur många dikter kunde hon egentligen utantill...jag vet inte- men otaliga är det jag hört henne deklamera med fjärranblick och ljus röst....

Oräkneliga...

Många gånger såg jag henne ammande ett barn med ena foten på en pall så hon kunde lägga en bok på barnet...

Inte vad barnpsykologerna rekommenderar kanske- men en läsnuger utan alla gränser...

 Jag har skrivit en bok om min mamma-den hittar du här bland annat


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919749383X


Den skrevs utifrån hennes sista månader i livet som jag delade nära,nära....men med återblickar på hennes liv.

Av Kaela - 24 juli 2009 13:02

Nu när jag börjar närma mig semesterns slut tänker jag nu och då på en bok som jag läste i våras.

Den heter "Rik på riktigt" och är skriven av Jörgen Larsson och Fredrik Warberg.

Fina illustrationer är gjorda av Sture Hegerfors.


Den talar om att vårt liv till 90 % består av vardag och hur vi själva kan påverka denna stora del av vårt liv.


Vill du läsa så hittar du den förutom på alla bibliotek och bokhandlare här

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127114988


för endast 39:-


Väl investerade pengar!!

Av Kaela - 24 juli 2009 12:11

En liten visa om huruledes livet är kort

Av Kaela - 24 juli 2009 11:00

Att Pixie gillar mormors plantering på altanen ser ni ju alla här.

Just nu befinner sig den här lilla gudagåvan med mor i Skåne så jag hoppas solen skiner där.


Av Kaela - 24 juli 2009 10:57

Som stolt mormor måste jag ju bara plåga er med lite bilder på underverken ibland.

Här är det Linnea som prövar en traktor.

Hon blir snart 11 månader.

Ska få ett syskon i oktober- så hon blir en liten storasyster och vi går alla i väntans tider igen.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards