Alla inlägg den 17 augusti 2009

Av Kaela - 17 augusti 2009 09:03

Norrköpings Tidningar har en artikel om den lilla orten Simonstorp belägen mitt emellan Norrköping och Katrineholm längs länsväg 55 att detta är Östergötlands Gnosjö.

 Med drygt 400 innevånare har orten 30 egenföretagare.

Även om de inte ger sysselsättning till så många utöver sig själva måste det sägas vara imponerande.

Det som på ytan ser ut som en halvsovande idyll är alltså egentligt fyllt av sjudande verksamhet.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5454669

Det finns också en hemsida som adminstreras av "Drivkraften"


Dessutom finns där Sveriges största brandkårsmuseum.

http://www.brandmuseet.se/


En plats att både bo och leva på!

Av Kaela - 17 augusti 2009 06:24



Vila tryggt
i förnimmelsen
av en närvaro
så förunderligt
kärleksfull
och fullkomlig
bortom allt förnuft.
Vila tryggt
omsluten av ljuset.
Helvi Persson

Av Kaela - 17 augusti 2009 06:13


När de kom för att hämta kommunisterna brydde jag mig inte,
jag var ju inte kommunist.
När de kom för att hämta fackföreningsfolket brydde jag mig inte,
jag var ju inte med i någon fackförening.
När de kom för att hämta judarna och zigenarna brydde jag mig inte,
jag var ju inte jude eller zigenare.
När de kom för att hämta de homosexuella brydde jag mig inte,
jag var ju inte homosexuell.
När de kom för att hämta mig, fanns det ingen kvar som kunde hjälpa mig...

Okänd källa

Av Kaela - 17 augusti 2009 06:08



Genom att fösöka med det "omöjliga" når man högsta graden av det möjliga.
August Stridberg

Av Kaela - 17 augusti 2009 05:48

Dagen tar upp Jan Björklunds uttalande om att även "papperslösa" barn ska få gå i skolan.

Om det blir verklighet är det ett bra beslut.

Man kan ju bara tänka sig hur barn mår som inte har någon vettig sysselsättning.

Att det sedan kommer att bli språkproblem bland annat i skolan på grund av att familjen är gömd och har ingen eller mycket liten kontakt med svenskar måste lösas.

Om barn inte får gå i skolan bestjäls de ju på hela sin framtid.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=175217

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards