Direktlänk till inlägg 12 september 2009

En seger för ekumeniken mitt i den djupa sorgen

Av Kaela - 12 september 2009 12:43

Jag tror vi alla kände sorg när vi hörde om de fem offren för villabranden i Staffanstorp, en 28-årig kvinna och hennes fyra barn.

Barnen var mellan nio år och tio månader och mamma var inte ens trettio.

Denna familj var katoliker men kommer att begravas protestantiskt.

En glädjande nyhet mitt i sorgen är att i denna djupa sorg så har de anhöriga önskat att familjen begravs protestantiskt.

600 personer väntas till begravningen i Lunds domkyrka.

 

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=177855

 
 
Teija

Teija

12 september 2009 16:09

Är det säkert att det är en protestantisk ceremoni trots att det är i en protestantisk kyrka? Jag har varit med om en katolsk begravning i en kyrka som tillhör svenska kyrkan. Den katolska kyrkan var för liten. Katolska kyrkan i Lund rymmer nog inte 600 personer.

http://www.katolskmamma.blogspot.com

 
Ingen bild

benjö

12 september 2009 22:35

Det är bra att familjen får en kristen begravning och att de får ett kyrkorum som är fint och rymligt för avskedet. Men det står inget om att begravningen är ett samarrangemang med den katolska kyrkan eller sker i samförstånd med den. Så hur kommer ekumeniken in i sammanhanget? Om en präst från varje kyrka medverkat, då hade det varit ekumenik i praktik. Om Svenska kyrkan lånat ut Lunds Domkyrka för en katolsk begravning, då hade det varit på sin plats att tala om ekumenisk gästfrihet. Inget av det domprosten säger pekar i den riktningen. Så vad återstår bortom fraserna? Kanske att Svenska kyrkan av omsorg om familjen valt att på släktingarnas begäran träda in i den katolska kyrkans ställe. Det kan finnas goda skäl för ett sådant uppträdande, men ekumenik är det inte! Om den katolska kyrkan inte är med på noterna, handlar det snarast om motsatsen till ekumenik. Men kanske menar du med ekumenik just att i protestantisk självgodhet örfila upp motparten? Omsorg om en familj som i sitt kanske nya hemland hamnat så attt säga mellan stolarna, inget problem utan gott så! Kalla det i så fall bara inte för ekumenik.

 
Ingen bild

Glad ändå.

13 september 2009 14:16

Om familjen var katoliker så är det väl en förolämpning mot deras tro att inte begrava dem enligt katolsk sed? Tänk om dina släktingar begraver dig som om du var ateist eller muslim elle rnåt som du inte är?
Jag hoppas att det bara är kyrkorummet de lånar, men att där är en "riktig" katolsk präst som skopar jord och lyser frid eller vad de nu gör. Annars är religionsfriheten som bortblåst. Bevare mig väl för om mina (icketroende) släktingar får för sig att ge mig en borgerlig begravning! Den rätten ger jag dem inte, aldrig i livet! Hellre kan de strunta i att besöka min begravning. Är det anhörigas övertygelse eller den dödes som är viktig? - är en viktig fråga...

 
Ingen bild

Kusin till Pappan

16 september 2009 08:27

Ni kan ju endas spekulera NI...Lönt att skriva när ni inte har en suk om detta ???

Vi hade vår egen Katolskapräst med oss på begravningen och varför det blev i Lunds Domkyrka = Vi var en 5-600 personer. Vilken annan kyrka i närheten till Staffanstorp skulle rymma denna mängd människor?

Pappan ville ha sin familj begravda nära sig i sin kommun!
Är allt detta konstigt eller ???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards