Alla inlägg under september 2009

Av Kaela - 29 september 2009 06:24

  

 

 

Jag tar mina drömmar
i handen
stänger dörren
bakom mig


och låter den barriga stigen
ta emot mina steg


den invanda sommaren
vissnar


och vinden ligger
emot


höster ler emot mig
med ögon som klarnat
septembervinden rör
vid mig


med händer fyllda av frukt
Kaela



Av Kaela - 29 september 2009 06:19

  


Och så måste jag ju dela med mig av min lilla dotterdotter Linnea.

Hon håller just på att lära sig gå som ni nog såg på filmen tidigare.

Och det vill till för nu är nedräkningen inför hennes storasysterskap i slufasen.

Om tre veckor anländer hennes lilla syskon.

Hon blir en ung storasyster - fyllde 1 år 28 augusti


Av Kaela - 29 september 2009 06:15


  

 

 

Det största hindret mot din framgång är att du inte tillåter dig att misslyckas"

Saxat ur tidningen "Hälsa"

Av Kaela - 29 september 2009 05:58

I Allt om barn kan du se ett bildspel om 20 saker du inte visste innan du fått barn.

Nu tycker jag förstås att det finns mer än 20 saker man inte visste innan man hade barn.

Att få barn är ju inte att lära sig 20 nya saker- det är en världsrevolution i ens liv.

 

http://www.alltombarn.se/foraldraliv/20-saker-du-inte-visste-innan-du-blev-mamma-1.28578?image=9

Av Kaela - 29 september 2009 05:49

200 000 skolbarn får stryk av lärare varje dag.

I USA.

Det är människorättsorganisationen Human rights watch som slår larm.

Överrepresenterade är dessutom barn med ADHD eller autism.

USA ska vara civiliserat - men det är klart att i ett land som har dödsstraff ökar säkert benägenheten att ta till våld.

Skolaga är lagligt i vissa delstater i USA.

Detta låter som 1800-tal.

Och man undrar vad som händer med de barn som får stryk.

Hur blir deras syn på våld?

Läs mera här:

http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5871774.ab


Av Kaela - 28 september 2009 15:32

Tack för avtryck ylle!

Så sant- tack för påpekandet.

I arla morgonstunden när jag skrev detta blandade jag ihop orden.

Flera ska det stå.

Ändrar det genast.

Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2009/09/28/2027819-litar-manniskor-pa-dig/

Av Kaela - 28 september 2009 06:23

  



Man måste ha gått igenom åtskilligt för att ha barnasinnet kvar

Okänd tänkare

Av Kaela - 28 september 2009 06:06

  


Att vara en person som andra har förtroende för tror jag är något som vi alla vill.

Men det är lätt att förlora människors förtroende.

Betydligt lättare än att vinna det.

 

Här nedanför ser du flera garanterat framgångsrika sätt att förlora människors förtroende-

Ett av dem någon enstaka gång lär inte påverka någons förtroende för dig eller mig.

Men om vi uppvisar flera av dem gång på gång - då kommer vi snart att uppleva att vi är någon man inte räknar med- dvs en person som inte har andra människors förtroende pga att vi svikit det för många gånger.

 

  1. Du håller inte överenskommelser, löften och åtaganden.
  2. Du ser efter dig själv först. Andra bryr du dig om endast när det gynnar dig.
  3. Du detaljstyr och vägrar att delegera.
  4. Du är inkonsekvent beträffande vad du säger och hur du beter dig.
  5. Du undviker att förmedla kritik vidare.
  6. Du väljer att ljuga.
  7. Du söker syndabockar och skyller på andra istället för att erkänna dina egna misstag.
  8. Du dömer och kritiserar istället för att ge konstruktiv feedback.
  9. Du sviker förtroenden, du skvallrar och talar skit om andra bakom ryggen på dem.
  10. Du låter inte andra bidra i beslutsfattandet.
  11. Du förringar andras talang, kunskap och kompetens.
  12. Du låter bli att stötta andra i deras utveckling.
  13. Du kompromissar aldrig.
  14. Du vägrar att axla det ansvar som förväntas att du ska axla.
  15. Du vägrar att vara privat – erkänna dina brister, svagheter och eventuella problem.
  16. Du odlar sarkasm, nedvärderar humor och ignorerar allt som är ”bra för gruppen”.
  17. Du kan inte erkänna att du behöver hjälp – du ber heller aldrig om hjälp.
  18. Du betraktar andras förslag och kritik som personliga påhopp.
  19. Du är inte uppriktig på möten och undviker att bidra konstruktivt.
  20. Du inser inte att en konflikt kan vara konstruktiv – du undviker konflikter till varje pris.
  21. Du tar konsekvent över möten och förflyttar diskussionen till ovidkommande ämnen.
  22. Du fullföljer inte åtaganden som du varit med och kommit överens om.
  23. Du ägnar dig åt dolda förhandlingar i syfte att skapa pakter som du kan kontrollera.
  24. Du låter inte nåd gå före rätt, och du dömer andra utan att lyssna på deras version först.

 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards