Alla inlägg den 18 januari 2010

Av Kaela - 18 januari 2010 19:59


Sajten Pakistan Daily påstår att USA och Norge är ansvariga att vi och andra Européer frusit de senaste veckorna.

 En ”högenergistråle”, uppsänd från norsk mark, ska enligt denna sajt ha punkterat termosfären.

Truls Lynne Hansen som är chef för forskningsstationen Nordlysobservatoriet säger att artikeln är rent nys och får medhåll av förstekonsulent Stein Kristiansen vid  Meteorologisk institutt i Blindern i Oslo.

Stein Kristiansen anser dessutom inte att det är så mycket bevänt med kylan.

Det var ju kul som historia men knappast är det fakta det Pakistan Daily påstår.


Läs mera här:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svara-kolden-skylls-pa-usa-och-norge-1.1026516

Av Kaela - 18 januari 2010 16:26

  


Låter du ditt humör och dina sinnesstämningar styra dina

handlingar?

Då är du dömd att förlora i situationer med

meningsmotsättningar, där den andre är skickligare på att

välja vad som är lämpligt att släppa fram eller inte.


Du blir som en marionettdocka, där motparten kan rycka i

trådarna och bestämma vad du kommer att göra.


Kanske känner du glädje om du får beröm.

Konsekvensen är att du blir villig att göra de eftergifter som den andre är ute

efter.


Eller så kanske din ilska tar överhanden, varvid

den andre kan få dig att skämmas, så att du återigen måste

göra eftergifter för att jämna ut situationen.


Så ta det lugnt.

Ha dina känslor, men släpp inte ut dem förrän du

själv bestämt vad du vill uppnå med det.

Thomas

Av Kaela - 18 januari 2010 14:40

På den här sidan http://www.svd.se/nyheter/inrikes/har-kan-du-hjalpa-lankar-till-hjalporganisationer_4095601.svd kan du hitta hjälporganisationer som du kan skicka en slant till för att hjälpa människorna på haiti.



Av Kaela - 18 januari 2010 06:20

  


Är man materialist för att man känner lycka över det man har i materialistiskt avseende?

Lycka över sitt hem, över en vas man gillar …en tröja man älskar?

Nej det vill jag inte tro.

Det är inte glädjen över det jag har som gör mig till materialist – den leder ju till tacksamhet och insikt om att jag är en människa som har det gott och bra.

Jag tror att vi oftare än vi gör borde se oss omkring på det vi har och känna tacksamheten komma och lysa upp vårt sinne.

En tacksam människa är ju en glad människa.

Det hjälper en att fokusera, uppleva och uppskatta livets goda sidor.

Det ökar ens självkänsla när man inser vad andra gör för en och vad man åstadkommit.

Det hjälper en att hantera stress och traumatiska upplevelser.

Det stärker ens sociala band, ger inspiration att vårda nya och gamla relationer.

Det minskar tendensen att jämföra sig med andra.

Så jag tänker gå ut i min dag idag – tacksam över att jag får uppleva den, över att jag har ett arbete som jag älskar  - hur stressigt det än är – att gå till.

Tacksam över jackan som värmer mig och bilen som tar mig de tre milen till jobbet….

Att vara tacksam tror jag gör mig till en gladare människa – idag!

Av Kaela - 18 januari 2010 05:56

  



Vår djupaste rädsla
är inte att vara otillräckliga.
Vår djupaste fruktan
är att vi är omåttligt kraftfulla.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker,
som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss själva:
vem är jag som tror mig vara briljant,
storslagen och talangfull?
Egentligen, om du inte är det vad är du då?
Du är ett barn av Gud.
Att du leker liten förbättrar inte världen.
Det är ingenting upplyst med att förminska dig
så att andra inte ska känna sig osäkra i din närhet.
Vi föddes till att manifestera Guds härlighet
som är i oss.
Den är inte bara i några av oss,
den är i oss alla.
Och när vi låter vårt eget ljus skina
ger vi omedvetet andra människor tillåtelse
att göra detsamma.
När Vi är frigjorda från vår rädsla,
frigör vår närvaro automatiskt andra.

 

Marianne Williamson

Av Kaela - 18 januari 2010 05:45

På bloggen Söderfamiljen http://soderfamiljen.wordpress.com/kan man läsa om söderfamiljens idylliska liv.

Bloggen skrivs av någon som kallar sig Mattias Nilsson och han berättar livligt om ett bra liv med sonen Vidar.

Tillsammans med många andra bloggar som DN ger adressen till utges av artikeln för att vara fantsayblogg.

Att den saknar verklighet alltså.

 Jag kan inte låta bli att undra över att det finns publik för fejkbloggar av det här slaget.

Kanske är det sant att människan vill förföras.

Även om de är harmlösa är de ju en fantasiprodukt.

Och då vore det väl bättre att skriva en bok.


Lättare att förstå även om det är mindre oförargligt är ju de som gör en fejkblogg för att föra fram en åsikt.


Läs mera här:


http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-gillar-bloggar-som-forvillar-1.1028593

Av Kaela - 18 januari 2010 05:35


Om man är medelålders kvinna och använder hormonpreparat har en svensk undersökning där 31 000 kvinnor mellan 49 och 83 år  - ingått visat att man genom att använda hormonpreparatet ökar risken för grå starr med 20%.

Lägger man till ett dagligt alkoholintag ökar risken med hela 42%.

Eftersom studien gäller kvinnor i denna ålder kan jag inte låta bli att fundera över att så många råd har givits till kvinnor angående att ett glas rött vin per dag skulle minska risken för hjärtinfarkt.

Nog är det som min gamla mormor sa: "Hur man vänder sig har man ändan bak"


Du kan läsa mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=199914



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards