Alla inlägg den 7 februari 2010

Av Kaela - 7 februari 2010 19:58

  



I mitt jobb där jag ständigt träffar människor som ger av sig själva, sin kraft och sin tid för att medmänniskor ska få det bättre (www.frivilligcentralen.se)

har jag ibland i samtal ställt frågan: "Är du lycklig?"

Och jag har aldrig någonsin fått ett nekande svar!


Vad är det som gör dessa  människor lyckliga?


Kan det vara att de är så upptagna med att tänka på andra att de inte har tid att
tänka på sig själva.


En av dem svarade så här: "Alla har problem  - många problem löser sig bara de får tid på sig  - och medan de löser sig hinner jag inte fundera på dem - eftersom de jag vill finnas för har så mycket större problem."


Hon fick mig att tänka på något jag läste som mycket ung.

En undersökning hade gjorts över vilka som var de lyckligaste människorna i Sverige - och man hade funnit att just nänniskor som arbetade frivilligt för att hjälpa andra- i det fallet gavs som exempel de som kokar kaffe och brer mackor och åker ut och bjuder hemlösa på.



Av Kaela - 7 februari 2010 16:28

Ingen har väl missat att vi är inne i ett valår.Och då blir plötsligt den lilla människan intressant.

Fredrik Reinfeldt har fokuset inställt på kvinnor - och framförallt de mest utsatta med låga löner och alltför dålig uppställning från samhället.

Undersköterskor - och brottsutsatta kvinnor.

Undersköterskorna kanske kan få lite mera pengar i plånboken genom att få en lägre skattesats.

Men de brottsutsatta kvinnorna....när ska de slippa lämna hem och släktingar på flykt undan en man som slår.

Lämna jobb, komma till en helt ny och okänd plats, gå sjukskriven,arbetslös eller leva på försörjningsstöd en lång tid.

Sakna sina vänner och sin familj.


Tänker kanske Fredrik Reinfeldt låsa in dessa män- eller förvisa dem från sin bostadsort?


Nu var det i och för sig offren för sexualbrott som han tog upp i sitt tal i Upplands Väsby...

Kanske för att det trots allt är lättare att hjälpa dem.

Men vem ska hjälpa de mest utsatta?


Läs mera här:


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/moderaterna-har-kvinnorna-i-fokus_4223429.svd


Av Kaela - 7 februari 2010 14:17

  



Det är bättre att ta ut glädjen i förskott, än att inte glädja sig alls.

okänd tänkare


Av Kaela - 7 februari 2010 12:14


Den här fina utmärkelsen har jag fått av Gunilla




  







Med utmärkelsen följer vissa regler och de är:


- Thank the person who nominated you for this award.
- Copy the award and place it on your blog.
- Link to the person who nominated you for this award.
- Tell us seven interesting things about yourself.
- Nominate seven bloggers.
- Post links to the seven bloggers you nominated


Intressanta saker om mig? Hmmmm.....

 

1. Jag är ingen vinterälskare - men tycker om att se foton av vacker rimfrost.

 

2. Jag har fem barn-som har kommit till mig på olika sätt-alla innerligt efterlängtade och välkomna.

 

3. Efter alla år som "rännstensunge" bor jag på landet - och till min egen förvåning trivs jag.

 

4.Jag är inte morgonmänniska- men fem barn och jobbsituastioner har tvingat mig att bli det.

 

5. Jag skriver dikter, och går i funderingar om att ge ut en diktbok.

 

6. Jag har alltid kallats drömmare- och det är nog sant att jag är det

 

7. Jag har världens underbaraste man

 

 

Och dessa sju har jag skickat utmärkelsen vidare till:

 

Wanda

 

Ludmilla

 

Lelle

 

Kristina

 

E-K

 

Hedvig

 

Carl

 

(Wanda och Ludmilla hittar du på avdelningen länkar...högra sidan- de övriga på läsvärda bloggar)


Av Kaela - 7 februari 2010 12:09

Gunilla ett stort och varmt tack för den fina utmärkelsen.


Jag ska försöka se om jag klarar av att göra allt efter anvisningarna.

Och av alla katter jag haft -  sådär en sju stycken - så är Mao den enda som gillat att bada.

De andra rev halvt ihjäl mig när jag försökte mig på att bada dem.

Så nog tror jag det är väldigt ovanligt att katter gillar att bada.

 Kram och en skön söndag till dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/06/2507532-visst-finns-det-katter-som-alskar-att-bada/

Av Kaela - 7 februari 2010 11:59

Det är bara 150 år sedan massor av svenskar sökte sig ut i världen eftersom den svenska torvan inte gav mat till alla.

Av Kaela - 7 februari 2010 11:03

  


Jag tror vi alla ibland undrar: "hur det blir den dag jag inte längre finns"

 För det är ju så, att i ditt och mitt liv har du och jag  alltid funnits.

Tror inte många av oss minns hur det var när vi var bebisar - men  från åren som följde har vi en hel del minnen.

Men hur blir det sedan?

Hur blir det den dag då jag inte längre finns?


När vi passerar olika stadier i livet så kommer de tankarna.

Kanske också när vi blir sjuka.

Och helt säkert när vi blir äldre.


Gail Sheehy har skrivit en ganska underhållande bok med titeln ”Övergångar, om vuxenlivets förutsägbara kriser”.

Hon vill avskaffa ordet kris och benämna det övergångar istället.

 

Det är nu som man börjar i Friskis & svettis, går med i Viktväktarna, åker sitt första Vasalopp eller springer sitt första maraton.

Handlar det inte om att vi nu börjar inse att livet inte är evigt - så som vi trodde då vi var sjutton år.


När jag tittar på reklam i TV, så ser jag snabbt att den stora målgruppen för reklammakarna är människor i livets mitt. 

Hudcremer som ska hålla oss unga i skinnet- hårfärgningsmedel som utlovar att de till 100% döljer det grå som börjar titta fram.



Av Kaela - 7 februari 2010 10:51

I Washington kan man för närvarande åka skidor på oplogade gator.

Som mest har det sedan i fredags fram till i morse har det där det kommit som mest snö, fallit 99 cm.

President Obama befallde fram sin fordonskolonn för att komma till ett partimöte.

Han kom dit men en del hände på vägen...bland annat körde en ambulans in i följebilen med journalister.


Så mycket snö på en gång har nog ingen av Washingtonborna sett - om de inte är över 90 år!


Så det är tydligen inte bara vi i Sverige som drabbats!


Läs mera här:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201947


och här:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-forlamat-och-fortjust-av-snon-1.1040836




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards