Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Kaela - 10 februari 2010 06:25

  

 

 

 

Efter en föreläsning av en mycket duktig filosofiprofessor ställde en av eleverna frågan: Professorn, vad är meningen med livet?

De andra eleverna skrattade och gjorde sig färdiga för att gå, men professorn höll upp sin hand och bad dem vänta lite.
Han tittade länge på eleven och sa sedan:
Jag ska svara på frågan.

Han tog upp sin plånbok ur fickan och tog fram en liten spegel.
Sedan berättade han följande historia:
När jag var en liten pojke, under kriget, var vi mycket fattiga och levde i en by långt ut på landet. En dag fann jag delarna från en sönderslagen spegel på vägen. Det var en tysk motorcykel som hade kraschat där.

Jag försökte hitta alla delarna för att kunna laga spegeln men det var omöjligt. så jag behöll den största biten. Det var den här. Genom att skrapa den mot en sten lyckades jag göra den rund. Jag började leka med den och blev fascinerad av hur jag kunde reflektera ljus ända in till de mörka platser där solen aldrig sken, djupa hål, sprickor och mörka skrymslen. Det blev en lek att låta ljuset nå in till de mest svårtillgängliga ställen som jag kunde hitta.

Jag behöll den lilla spegeln under hela min uppväxt och tog fram den då och då för att återuppta lekens utmaningar. När jag blev vuxen började jag förstå att detta inte bara var ett barns lek utan att det också var en metafor för vad jag skulle göra med mitt liv. Jag förstod att jag inte var ljuset eller källan till det. Men jag har min egen erfarenhet och förståelse och på många platser kan det bara lysa om jag reflekterar ljuset.

Jag är ett fragment av en spegel. Dess ursprungliga form känner jag inte till, men ändå kan jag, med det jag har, reflektera ljus till de mörkaste platserna på jorden. In till de mörka vrårna i människors hjärtan och kanske förändra något hos dem till det bättre. Kanske ser andra vad jag gör och följer mitt exempel.

Det är det som är meningen med mitt liv.

Ur boken: Sant och sånt

Av Kaela - 10 februari 2010 06:18

  

 

När man drabbas av sorg har man inte rätt  att fråga
Varför hände detta  just mig

Om man inte ställer samma fråga när de händer något roligt.

Okänd tänkare

Av Kaela - 10 februari 2010 05:50

I USA lamslår en snöstorm åter stora delar av landet.

Skolor och federala myndigheter tvingas slå igen.

30 sm snö beräknas komma.

Elpriset rusar i höjden eftersom det också är ordentligt kallt.


Och säkert blir det dyra notor så småningom för snöröjning och skador som tung snö på tak kan orsaka.


Jag tror denna vinter kommer att minska antalet snöentusiaster- såväl i USA som här hemma.


Läs mera här:


http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=202249





Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards