Alla inlägg under februari 2010

Av Kaela - 28 februari 2010 16:32

Gillar det också Gunilla!

En bra söndag hoppas jag du har också!


Kram!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610485-dagens-kloka-ord/

Av Kaela - 28 februari 2010 16:29

Jag talade inte om ett kvinnoförtryck särskilt riktat mot dessa kvinnor - utan ett kvinnoförakt överhuvudtaget när särskilda regler gäller för kvinnors klädsel som inte gäller för männen.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 16:23

Verkligen tråkigt Peter - om du känner det som att du inte kan bo kvar i Sverige på grund av invandringen.

Jag tycker det är rätt att Sverige är en asyl för hotade människor.

Detta trots att jag är väl medveten om alla de problem de för med sig både när det gäller att bestämma vilka som verkligen är hotade - och vid de nya svenskarnas acklimatisering.

Vänsterpartiet är nog inte ett så stort hot som du tror.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 16:18

Jadå FU - jag läste artikeln och jag fick verkligen inte intrycket att den kvinna det handlar om har konverterat till islam.

Däremot kan jag hålla med dig om att hon liksom många andra kvinnor  (som det ju alltid handlar om då det gäller slöja eller niqab) har blivit betydligt mera radikal i och med sin flytt till Sverige.


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 16:14

radio lyssnare - det gläder mig att höra att det finns insatta personer som inte tror att handskakningsdomen skulle hålla i Europadomstolen.

Huruvida niqabeller inte kommer att göra i svensk domstol är jag rädd att vi redan vet.

I skolan idag arbetar lärarna intensivt med jämställdshetsfrågor.

Sverige är ett ganska jämställt land- men vi har en bit kvar.

Det vi har vunnit har kostat - ska vi nu helt kasta detta överbord.

Vill vi bo i ett ojämlikt samhälle?


Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggplatsen.se/2010/02/28/2610444-niqab-uttryck-for-en-tro-eller-for-ett-kvinnofortryck/

Av Kaela - 28 februari 2010 10:33

  




Det finns en slags nödvändig galenskap.

Att tro att just du kan förändra världen.

En galenskap som gränsar till genialitet

och samtidigt är den enklaste vardagsklokhet.

Du kan det - och du gör det - tillsammans med andra.

Bernt Rosengren

Av Kaela - 28 februari 2010 10:24

Alia Khalifa blev mediakändis förra året när rektorn på Åsö gymnasium uppmanade henne att ta av sin niqab slöja som täcker allt i ansiktet med bara en springa för ögonen).

Jag är den första att vilja försvara människors rätt till sin tro.

Men jag får inte detta till tro.

För mig handlar det om kvinnoförtryck.


Dessutom - i konsekvensens namn - så kan isåfall de som täcker sina ansikten vid demonstrationer och upplopp göra det i fortsättningen trots förbud.

För vi kan väl inte gärna ha regler och lagar som står emot varandra i det här landet?


Läs mera om Alia här:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/for-mig-kanns-det-ratt-att-tacka-ansiktet-1.1047838



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards