Direktlänk till inlägg 8 april 2010

Morgontankar om att förlåta - för min egen skull

Av Kaela - 8 april 2010 05:43

  


Att förlåta- det kanske svåraste av allt!

Men det viktigaste om vi vill leva ett bra liv.

Förlåt kan vara svårt att säga för det är ett ord som är laddat och starkt i sitt ursprung, men det har idag tyvärr tappat en hel del av sin betydelse, eftersom det allt för lätt kan hoppa ut ur munnen utan någon egentlig mening.

 

Det gör att det kan vara svårt att när man verkligen vill använda ordet i sin rätta mening .

 

Jag hittade i en bok på ett antikvariat några ordspråk om att förlåta:

 

Att förlåta är att sätta en fånge fri och upptäcka att den

fången var du själv.

 Lewis B Smides

 

De svage kan aldrig förlåta. Förlåtelse är den starkes

attribut.

Mahatma Gandhi

 

Den som förlåter utan att glömma har inte förlåtit

Italienskt ordspråk

 

Förlåtelse betyder att lämna det förflutna bakom sig.

Gerald Jampolsky

 

Det är ordspråk som sätter igång tankeverksamheten.

 

Förlåtelse, ett härligt ord som skall användas med hjärtat precis som ett tack. Vi behöver använda ordet mer med kärlek och tanke.

Vilka skulle jag vilja be om förlåtelse idag - vilka skulle du vilja be om förlåtelse

idag?

 

Vi lever här och nu, så varför ska vi låta en person som har sårat oss för många år sedan fortfarande göra oss illa?


För det är vad som händer om vi går omkring med oförlåtelse.

Man hör ibland människor säga: Jag kommer aldrig att kunna förlåta....


Det uttrycket gör mig rädd.


För jag inser att om det är sant kommer den människan att få ett olyckligt liv.

 

Förlåtelse ärfaktiskt ett av våra mest missförstådda begrepp.

 

Många av oss tolkar begreppet förlåtelse som att det måste innebära att man tvingas tycka om och möta den man förlåtit.

 

Eller att det skulle innebära att det som hände inte var så farligt

Har man den uppfattningen blir det en naturlig följd för många att inte vilja förlåta
Det är inte så!


Förlåtelse  - att förlåta - handlar i första hand om den som förlåter.

 

 Förlåtelse innebär att man slutar försöka  förändra sin gårdag.

 

Att man tillåter sig själv att vända sig mot det som kommer utan den barlast som oförlåtelse är.
Med alla de bittra känslor den skapar.

 

Dessa känslor sätter sig gärna i kroppen.

Så jag tror alldeles säkert att ge sig själv fri genom förlåtelse är att ge sig själv en gåva.

Kanske tror du att du kan skada andra genom att inte förlåta?

Tänk om födet är så att den du vägrar förlåta för inte påverkas alls?

Tänk dig att du sitter och minns alla dessa svarta, oförrätter samtidigt som den som sårat dig helt oberört fortsätter sitt liv och mår bra.

 

Vem är vinnaren då?

 
 
e-k

e-k

8 april 2010 10:09

God morgon Kaela.Sanna ord om förlåtelse. Jag har också upptäckt att förlåta sig själv är balsam för själen och precis som du säger att lämna det bakom sig.

Ha en bra dag

http://www.steeperz.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards