Alla inlägg den 9 april 2010

Av Kaela - 9 april 2010 19:37

En amerikansk kvinna satte sin ryske adoptivson ensam på flyget tillbaka till Ryssland med enkel biljett.

När han landade på flygplatsen hade han ett brev i fickan där det stod att han var instabil och våldsam.


Nu har Ryssland ilsknat till och stoppar troligen adoptioner till USA.


Det är väl det minsta sätt man kan reagera på.

Detta är ju både vanvård och barnmisshandel!!!!


Läs om fallet i SvD


http://www.svd.se/nyheter/utrikes/adopterad-rysk-pojke-skickades-tillbaka-ensam_4545773.svd

Av Kaela - 9 april 2010 18:04

En trubadur som kan tolka Dan Andersson som jag tror han ville bli tolkad är Thorstein Bergman

  

 

Visst blir man imponerad över de många visor och dikter Dan Andersson hann skriva.

Han blev ju faktiskt bara 33 år.

 

Visa i ensamhet

 

Jag sjunger min visa slätt aldrig för dem,
som leva med ro intill döden,
jag sjunger som den, vilken ej haft ett hem
på jorden, en sovplats i nöden.

 

Ju mera jag biktar allt skräp jag har gjort
eller tigger om vänners välmening,
helt ensam, o Gud, jag står vid den port,
där man väntar på dom, eld och rening.

 

Jag sökte en kulle att vila uppå
och i drömmar och stjärnkvällen somna,
men dömdes att jämt från mitt läger uppstå,
tills de värkande lederna bortdomna.

 

För mig ingen tystnad i midnatten fanns,
och väl aldrig jag sovit som andra,
och de fåglar som jublat i morgonens glans
ha blott väckt mig på nytt till att vandra.

 

Men jag vet, att Herren av Ande och Lag
min kamp och min strävan känner,
förgäves jag icke har levat en dag,
fast jag dör utan hus eller vänner.

 

Och jag har väl ej mycket att sjunga för er,
en god natt jag önskar er alla,
och jag viker från vägen, när solen går ner,
för trött av att uppstå och falla.

 

Om aftonen

Det var om aftonen när sommaren flög rakt i famnen min,
och jag log som i min späda barndomstid,
och röda, röda blomster i mitt hjärta gingo in
med en doft som var som evighetens frid.

Det var om aftonen jag älskade som jag ej älskat förr
och all världen var min sköna mörka brud,
och mitt hjärta stod på gavel som en salighetens dörr
med en ingång till förbarmandet och Gud.

Och jag hörde gamla sånger komma åter hemifrån,
och av det ljus jag drack blev själen stor och ny,
och alla gamla, gamla träd och alla glänsande strån
de sjöngo in mig i min barndoms gröna by.

Det var om aftonen, när vinden mot det blåa havet drog,
som denna glädje likt en ängel grep mig fatt,
och jag förstod att vår Herre varje dag sin tjänare slog
för att spara all hans glädje till i natt.

Och jag dansade bland träden och jag sjöng för ljung och sten,
och min visa var så hög som aldrig mer,
och den slocknade som glansen av himlens sista sken -
det var om aftonen, då solen hon gick ner.

Av Kaela - 9 april 2010 17:54

  


Det var en gång fem grannländer,  vilka alla var ute efter att lösa Det Stora Mysteriet.

Att svaret på Den Stora Gåtan var Tio, det vara alla överrens om. 

Men hur bevisa detta?


De fem Lärarna från de fem länderna hade varit oense om Metoden så länge någon kunde komma ihåg.

Arga på varandra var de också.

Var och en av de fem ansåg sig ha Den Rätta Metoden och när de andra fyra inte höll med, steg ilskan hos alla fem.


 Till slut kunde de träffas enbart en gång om året, för att alls diskutera frågan. Människorna i de fem länderna hade sedan länge slutat upp med att besöka sina grannländer.


Man höll sig till sitt land, och sina likasinnade.


 Hur de andra i de andra länderna tänkte, om de nu tänkte alls, hade man slutat intressera sig för.

Ett kallt Krig härskade.

De årliga mötena mellan de fem lärarna brukade gå till ungefär så här:

Läraren från Mellanlandet är äldst.

Han öppnar mötet med att säga:
– Jag har försökt tålmodigt år efter år, att få er andra Inse Sanningen.

Ni vägrar att lyssna.

Trots att mitt tålamod är på upphällningen, säger jag det en gång till: matematikerna i mitt land har räknat, och dubbelkollat, provat med exempel, och genomfört i verkligheten.

Bortom allt tvivel kan vi konstatera, att ett plus nio är tio.

Då säger Läraren från Längst Ut till Höger-landet:
– Det är beundransvärt, och ni är säkert inne på rätt väg, men framme är ni ännu inte. '

Hos oss har matematikerna bevisat för länge sedan att två plus åtta är tio. Inget talar för att de inte skulle ha rätt.

Nu reser sig läraren från landet Längst ut till Vänster, högröd i ansiktet:
– Det där är att håna sanningen och att förvränga fakta.

Tre plus sju är tio.

Allt annat är helt uteslutet.

Läraren från landet Allra Högst Upp ler tålmodigt, och säger med en mild röst:
– En dag kommer människorna i även era länder hitta Metoden. Fyra plus sex är tio.

Den sista Läraren, från landet Allra Längs Ner avslutar mötet med att säga:
– Mötet har som vanligt varit ett totalt slöseri med min tid.

Ni har fortfarande inte tittat på det mest uppenbara beviset, nämligen era båda händer. Fem plus fem är tio.

De årliga mötena avslutades på samma traditionsenliga vis varje år: alla fem åkte hem till sina respektive länder och meddelade folket, att fientligheterna med de andra länderna fortsätter, tills de andra envisa åsnorna lär sig räkna ordentligt.

Hur ofta pratar vi inte egentligen om samma sak - men vi säger det på olika sätt.

Vi blir så uppretade så vi inte alls lyssnar - för om vi gjorde det - då skulle vi förstå att man kan komma till tio på många sätt.


Ur boken: Visa pärlor


Av Kaela - 9 april 2010 17:39



Bara liiite godis till Pixie och Linnea i påskägget. Istället varsin Pippiväska med en rolig leksak i.  

Av Kaela - 9 april 2010 17:07

unicef-varenda-unge-150x150


Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på - eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över.

Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad. 

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att hjälpa världens mest utsatta barn – oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning.

Av Kaela - 9 april 2010 06:20

  


Känn blodet som bultar bak rodnande kinden
hör lärkor som drillar mot azurblå sky.
Och smekande, lekande solvarma vinden
når kroppar som spritter: var dag känns som ny.

Mitt hjärta likt kvigan som kesar i hagen,
blygt pojkarna bligar - var flicka är kär.
Med läppar mot läppar famnar vi dagen
och njuter av vällust ty våren är här.

Långt fjärran från vinterns mörker och kyla
gul maskrosen lyser på åker och äng.
Ej längre hörs nordan kring knutarna yla
det spirar och knoppas i var blomstersäng.

Otaliga gånger jag sett detta hända,
miraklet känns större för varje år.
Visst vet jag att livet en dag ska ändas
men jord föder nytt liv - det sker varje vår.
 

Vet ej denne poets namn - fick dikten i ett mail

från någon som inte heller visste namnet

Av Kaela - 9 april 2010 06:13

 

  

 

Det var den framgångsrike majsodlaren som fick fina skördar år efter år.

Han vann utmärkelser för god kvalitet och stora skördar.

Han hade också affärsmässig framgång när han också fick bra betalt för sitt jobb.

 

En vår uppmärksammade dock en reporter att bonden varje vår gick runt till de omgivande majsodlarna och gav dem flera säckar av sina egna prima majskärnor, utsädet som han själv använde på sina åkrar.

 

Reportern kunde inte hejda sig utan tog kontakt och undrade om han blivit galen. "Nej svarade bonden lugnt." Och fortsatte: "Så här har jag gjort i alla år. För om grannen sår undermålig majs på sin åker finns en risk att det deras frön sprider sig över på mina marker och utarmar och försämrar min kvalitet. Därför delar jag med mig av mitt utsäde..." Reporter nickar förstående och tillägger: "Jag förstår, men då kommer ju dina grannar också att få en bra skörd..." "Ja, det är alldeles korrekt svara bonden lugnt" med en röst som visar på att samtalet därmed är över.

 

Ur boken: Sant och sånt

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards