Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Kaela - 3 juni 2010 14:56

Kristina det är underbart att höra.

Så många äldre sitter ensamma och har ingen som frågar efter dem.

Drabbade av det grymmaste av alla öden - att inte behövas!


Önskar dig en dag med ljus!


Vi behöver en stund med en gammal människa nu och då

Av Kaela - 3 juni 2010 06:18

  


Jag möter ofta människor,i mitt arbete, som befinner sig på någon av de sista trappstegen i livet.

De har det gemensamt att de är gamla förstås - men också något annat.

 

En stor ensamhet och en sorg över att inte längre vara behövd.

Jag vet inte hur många gånger jag den senaste månaden hört någon säga: "Ingen behöver mig".

Ingen sorg kan troligtvis vara större.

Vi har ju på något sätt vårt livsberättigande i att någon behöver oss.

Varje gång jag hör de här orden från en gammal människa undrar jag om det är så att vi verkligen inte behöver dem.

Deras erfarenheter, deras minnen.

De som har ett betydligt längre perspektiv än vi andra.

Igår satt jag och talade med en dam som ska fylla 90 år nästa månad.

Hon berättade om när hon gifte sig 1940 och hur hennes man två dagar innan deras första barn skulle födas ett knappt år senare blev inkallad.

Dessutom var det bara några dagar före jul.

Ofreden i Europa gjorde att många svenska unga män fick ligga efter vårt långa lands gränser- framför allt vintrarna -41 och 42

Hon talade om deras kärleks första hem - ett s.k spisrum-ett enda rum men där det fanns en järnspis att få värme och mat ifrån.

En gammal kökssoffa stod i hennes kök...hon berättade att den köpte de då gifte sig - och sov i.

Först de två, så med ett barn och så ett till något år senare.

Hur i allsin dagar fick de plats?

 

Hon skrattade vid min fråga och svarade...det var kärleken förstår du- den har alltid rum.

Först vid krigsslutet kunde de flytta till en enrummare...både kök och rum.

Hennes ögon lyste när hon berättade om hur rika de kände sig.

Jag behöver de här människorna!

De som har upplevt det jag bara läst i böcker.

Och jag tror att så många andra behöver dem.

De är så ensamma och de har så mycket att ge.

Jag känner mig oändligt prioriterad som får möta dem.

Låt oss ta vara på den visdom de har att förmedla- innan de är borta!

Ett utmärkt sätt att göra det är att anmäla sig till någon frivilligorganisation som frivilligarbetare/volontär och avsätta ett par timmar i veckan för att umgås med någon ur den generation som snart är borta.

 

Av Kaela - 3 juni 2010 06:06

DN skriver att KD föreslår att det ska införas en tidsgräns för hur länge man som patient får vänta när man besöker akutavdelningen på ett sjukhus.

Jättebra förslag.

Om det är praktiskt genomförbart är jag inte tillräckligt insatt för att veta.

Men att som sjuk sitta upp till tolv timmar i väntrummet på akuten är absolut oacceptabelt.

Opppostitionen är i princip enig med regeringen i den här frågan.


Av Kaela - 3 juni 2010 05:53

  

 

 

En ständig dans på rosor kan ge taggar i fötterna

Okänd tänkare

Av Kaela - 3 juni 2010 05:50

Absolut e-k!

Man brukar tala om onda cirklar - men här blir det ju en god cirkel....ett inflöde av det goda man skickar ut.


Ha det gott och njut av dagen!


Tidiga morgonfunderingar

Av Kaela - 3 juni 2010 05:44

Vad roligt att "se" dig Ulla!

Ja visst är det så - innerst inne vet vi alltid vilken väg vi ska gå.

Gäller att ta oss tid och lyssna till den inre rösten.


Dagens kloka ord

Av Kaela - 3 juni 2010 05:42

Tack för kommentar DreamingChange.

Du har en mysig blogg!


Ha det gott och var rädd om dig!


Tjugo år från nu

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards