Alla inlägg den 27 augusti 2010

Av Kaela - 27 augusti 2010 08:33

  


Jag drömde en gång att jag blivit elev
vid en skola för konstmåleri,
där min egen och andras konstnärsdröm beskrev
hur fantastiskt det då skulle bli
om man fick det betyget när kursen var slut
att så här ska ett konstverk se ut.



Jag drömde jag slet både länge och väl
men det svåra jag fått som motiv
för mitt färdiga verk skulle visa min själ
och varenda sekund i mitt liv.
Och för alla på skolan var regeln bekant
att man fick bara måla nåt sant.



Så satte jag namnet på tavlan till sist
och sanningens tunga minut
fick för mej att slutresultatet var trist
och min bana som konstnär var slut.
För så tråkigt jag målat min vanliga dag,
och det konstiga där - var det jag?



Med darrande knän till examen jag gick
ganska rädd för min lärares ord
men Han ser på min målning med mästarens blick
och jag känner min lycka är gjord
när jag äntligen ser med Hans ögon till slut
att så här ska ett konstverk se ut!

Atle Burman

Av Kaela - 27 augusti 2010 06:17


  


Dina tårar
födda i ensamhetens natt

är pärlor
av längtan till ljus

ditt öga
som tvättats av tårar

har fått
en daggfrisk renhet

som ser
det ljus som finns

bortom mörkret
bortom tiden -in i evigheten

dina tårar
är diamanter i din livsväv

glittrar
och låter dig ana ljuset

i närvaro
av det mörker som snart ska fly

Kaela

Av Kaela - 27 augusti 2010 05:53

    



En åttaårig pojke närmade sig en äldre man som stod framför en önskekälla och tittade upp i dennes ögon och frågade:
”Jag har förstått att du är en mycket klok människa. Jag skulle vilja veta livets hemlighet”.

Den äldre mannen tittade  ned på pojken och svarade:
”Jag har tänkt en hel del under mitt liv och hemligheten kan sammanfattas med fyra ord:


Det första är tänk. Tänk på de värderingar som styr ditt liv.


Det andra är tro. Tro på dig själv grundat på dina tankar om de värderingar som kommer att styra ditt liv.


Det tredje är drömma. Dröm om de saker som kan hända, grundat på din tro på dig själv och de värderingar
som kommer att styra ditt liv.


Det sista är våga. Våga förverkliga dina drömmar, grundade på din tro på dig själv och dina värderingar”.


Ur boken: Sant och sånt


Av Kaela - 27 augusti 2010 05:47

Varje steg vi tar är ett steg för livet skulle man kunna säga när man läser Dagens artikel om att kärlväggen även hos unga stugsittare ofta förtjockas av att de sitter stilla.

Så vi som har jobb där vi sitter mycket ska se till att resa på oss mellan varven och göra något annat än att sitta.

Förtjockade kärlväggar ökar ju risken för åderförkalkning, stroke och hjärtinfarkt.


Så ta många steg varje dag - för livet!

Av Kaela - 27 augusti 2010 05:41

  

 

 

Verklig livsglädje är att lägga all din kraft på en uppgift du själv tycker är betydelsefull... att få vara en tillgång i stället för någon som helt gräver ner sig i motgångar och bedrövelser, och som klagar över att världen inte vill göra just dig lycklig.

Jag anser, att mitt liv är en del av en större gemenskap, och så länge jag lever är det mitt previlegium att göra allt jag kan för den.
George Bernard Shaw

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards