Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Ledare vid kvinnofridscentrum i Uppsala anklagas för psykiskt våld mot sina anställda.

Av Kaela - 30 september 2010 08:38

Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala finns för att bekämpa mäns väld mot kvinnor.

Men f.d anställda talar om psykisk misshandel gent emot de anställda från ledningens sida.

Detta leder givetvis till ideliga personalbyten som verkligen inte är bra för någon och allra minst för de kvinnor som söker stöd.


Jag sitter och funderar medan jag läser Uppsala Nya Tidnings artikel om detta, hur det kan bli så illa.

Kan det vara så att kvinnorna i ledningen själva varit utsatta för mäns våld tidigare i sina liv och det vi ser är ett besannande av tesen: "Våld föder våld."

Även om våldet här är psykiskt är det inte mindre jobbigt att bli utsatt för det än att misshandlas fysiskt.


Eftersom åtminstone en av kvinnorna omtalas som kompetent och drivande handlar det kanske fram för allt om att hon får den hjälp hon behöver för att kunna driova ledarskapet på ett demokratiskt sätt.



 
 
indisposition

indisposition

1 oktober 2010 09:34

Feminismen antar att kvinnor, särskilt de som engagerar sig för andra kvinnor, är goda. Det är inte sant. Om motsatsen bevisas, antas detta vara en följd av en tidigare utsatthet för mäns våld. Det är inte heller sant.

Men själva antagandet om kvinnors inneboende godhet lämnar alla feministiska organisationer vidöppna för maktmissbruk. När bevis för detta framkommer, verkar det alltid komma som en överraskning. Antagandet att kvinnors maktmissbruk skulle vara följden av en tidigare utsatthet för mäns våld ursäktar då detta maktmissbruk.

Därför har jag övergett feminismen. Det var inte ett lätt beslut, men till slut insåg jag att alla organisationer och ideologier som ursäktar nya övergrepp med tidigare övergrepp legitimerar fortsatta övergrepp.

http://indisposition.wordpress.com

Kaela

1 oktober 2010 11:22

Du skriver "antas vara" när jag har undrat om dessa kvinnors maktmissbruk är en följd av en mans tidigare misshandel av sagda kvinna.
Jag vill stryka under ordet anta!
Min erfarenhet är att den som blivit slagen och förnedrats både psykiskt och fysiskt kan visa tendenser i den här riktningen om de inte får terapi eller annan hjälp vid uppbrottet från den misshandlande mannen.
Givetvis kan det finnas andra orsaker också som personlighet val m.m

Intressant blogg har du!

Ha det gott och var rädd om dig!

 
indisposition

indisposition

3 oktober 2010 12:14

Tackar och bockar! Jag är rätt ny i det här bloggandet så jag har väl inte lyckats nå ut än...

Jo, du har helt rätt i att stryka under antas. Jag har under en kortare tid varit aktiv i Kvinnojoursrörelsen, och har sett liknande fall på nära håll, både utsatta och de som har personlighetsstörningar.

Problemet är att om man vill stoppa våldet från att fortplantas så måste man ha nolltolerans mot alla sorters mobbning och förtryck, oavsett om man förstår orsaken eller inte. Feministiska organisationer skiljer sig inte från andra när det gäller att arbeta mot mobbning, utom att det verkar finnas en ovilja att ta i problemen för att man är rädd att bli (för)dömd av omgivningen.

Då arbetet mot mobbning ligger mig varmt om hjärtat, så är det väldigt viktigt för mig att människor blir medvetna om att det går att stoppa det, men det kräver väldigt mycket självförtroende, självinsikt och styrka att fatta obekväma beslut. Om man inte tar itu med det så är risken stor att personen som själv blivit skadad fortsätter att skada andra, och om ingen tar itu med problemet så kommer andra medlemmar att skadas istället.

http://indisposition.wordpress.com

Kaela

3 oktober 2010 12:54

Så roligt att du svarade igen.
Mobbning i alla former och bvar den än förekommer måste bekämpas anser jag.
Särskilt när man ser vad det åstadkommer.
Ett barn som blir mobbat får ofta problem med tillit i senare relationer....och säkert är det likadant då en vuxen mobbas...även om allting - både gott och ont - plöjer djupare fåror i den mjuka barnasjälen.

Har läst lite mera i din blogg och jag förstår exakt vad du menar i ditt inlägg: Att leva och överleva....

Önskar dig ljus och styrka och allt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards