Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Att vara ensam eller känna sig ensam

Av Kaela - 12 april 2011 08:36


 



Oändligt många människor känner sig ensamma.

En del av oss är ensamma i den bemärkelsen att vi saknar familj, vänner och en kärleksrelation.


Andra är inte ensamma till det yttre, men upplever ändå en slags tomhet i sitt inre.


Ensamheten kan finnas också i tvåsamheten.


Ett barn som inte blivit sett och bekräftat växer upp till en ensam människa oavsett hur många hon/han omger sig med.


Om man är ensam eller känner sig ensam är det så otroligt lätt att hamna i självhat eller självömkan- bli en igelkott.
Man går omkring med en känsla av att vara sviken av alla de som borde ha sett och uppskattat en - men som inte gör det - och så är bitterheten ett faktum.


Den enda vägen ur ensamheten är att börja bry sig om andra.

Att bryta ensamheten är svårt  - första steget är att våga erkänna behovet av närhet till andra människor.


Närhet skapar vi enklast genom att börja hjälpa och ge uppmärksamhet till andra människor.

Det enda som krävs för att vi ska dra människor till oss och knyta band med dem, är att vi bryr oss om varandra i tanke och handling.


Ingenting är så attraktivt och tilldragande som en människa som möter andra med nyfikenhet och äkta intresse.

Det gäller att byta fokus.

Istället för att titta in i sin egen svarta ensamhet - vänder man blicken utåt- mot andras behov.


 
 
kristina

kristina

12 april 2011 09:13

Det är så viktigt att vi bryr oss om varandra.
Så fint du skrivet om detta ämne. Jag läste ditt inlägg om att vara älskad, jag blir rörd.
Kramar på dig!!!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

12 april 2011 16:48

Ja o så viktigt - och vi mår själva bra när vi bryr oss om någon annan.
Tänk att kunna göra gott - och må gott av det!

Kram!

 
Spanaren

Spanaren

13 april 2011 09:12

Detta känns igen när man inte har barn och barnbarn eller någon släkt att umgås med vid större helger.
Vad gör man då?
Man gör det bästa av situationen och trivs med sig själv och med sin älskade och låter andra få känna av vår gemensamma glädje när det tillfället ges.
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

13 april 2011 12:26

Du har en älskad - så stort - även om jag förstår att barn och barnbarn kan fattas djupt.
Du har insett värdet i att låta din sol lysa på andra.

kramar om!

 
Spanaren

Spanaren

13 april 2011 14:05

Det finns en mening med allt ;.)
Tack för dina ord/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

13 april 2011 14:14

Kram tillbaka!

 
Ingen bild

alexander

6 november 2012 11:37

det funkar inte jag är 13 år gammal och jag är ensam både hemma och skola.jag försöker vara vänner med varanda men det går bara fel.dom tycker säkert jag är andorlunda och då menar jag inte på ett bra sätt.jag känner mig verkligen dåligt och jag vet inte vad jag ska göra mer.kan nån hjälpa mig?

Kaela

6 november 2012 17:03

Hej Alexander!

Blir ledsen av att läsa ditt mail och fäörstå att du upplever att du är ensam både hemma och i skolan.
Finns det ingen i din närhet du kan prata med?
Skolkurator eller liknande.
Förstår att du behöver hjälp - och hjälp av någon i din närhet!

Skriv gärna igen.
Jag tänker på dig!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

alexander

7 november 2012 16:42

hej ingen.jag har prata med pykorator eller vad det nu kallas och det splittrade min familj.jag litar inte på såna dära mera.

Kaela

9 november 2012 08:48

Det låter inte bra.
Men det bästa vi kan göra för att förbli goda och levande människor är att fortsätta att lita på människor - även om vi blivit besvikna.
Det sker inte över en natt - man behöver låta såren läka.
Men det sker - om vi vill.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

alexander

7 november 2012 16:43

då menar jag ja litar inte på nån som liknar det hemska jobbet.

Kaela

9 november 2012 08:47

Ok!

Men du visar en viss tillit genom att skriva detta!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

alexander

7 november 2012 16:47

jag vill inte berätta all detta till dig igentligen.jag gillar inte prata nåt om mitt usla liv men jag är bara en främling så då tycker det är ok.

Kaela

9 november 2012 08:46

Det är alltid ok Alexander att säga att man är ensam och att man saknar att ha en människa att tala med.
Gemenskap och någon som lyssnar är något som vi alla behöver.
Om vi inte har det blir vi faktiskt främlingar också för oss själva.

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

alexander

26 november 2012 10:48

ok tack så himla mycket för att du lysnade på mig och tack för alla råd du gav mig.tack


*kram*
P.S jag tycker att kram är lite löjligt men ändå.

Kaela

26 november 2012 11:18

Du får förstås en kram tillbaka Alexander med en förhoppning att allt ska ordna sig för dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards