Alla inlägg den 17 april 2011

Av Kaela - 17 april 2011 11:12


 



Orden har jag använt

om och om igen

vänt och vridit

och kanske ibland
kommit i närheten av
det jag ville ha sagt

Men djupast i mig

inristat i mitt hjärta

bor det osagda

Kaela

Av Kaela - 17 april 2011 11:01

Det är otroligt sällan som en varg angriper en familj.

Däremot angriper de ju gärna hundar.


Kanske var det hunden Tyson i sin familjs s'ällskap som gjorde att vargen gjorde utfall och dessutom också släpade med sig hunden in i skogen.


Många generationer barn har fått sin bild av vargen genom sagan om Rödluvan och vargen och  andra sagor - därför tror jag de allra flesta av oss ser vargen som en symbol för det onda.

Och som någon som angriper människor.


 Det är till och med så att ordet varg på medeltidssvenska betydde"våldsverkare" enligt en bekant till mig.


Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 17 april 2011 10:15

 


 Humor är någonting fantastiskt - den är vår räddning.

I samma ögonblick som humorn dyker upp försvinner all irritation och förbittring och ersätts av ett soligt humör.


Okänd tänkare

Av Kaela - 17 april 2011 10:10

 


Idag är det söndagen 17 april och Elias och Elis har namnsdag!


Jag gratulerar!


 Elias är ett bibliskt namn från gamla testamentet, där det är namnet på en av profeterna, Elia.

Elias är ett hebreiskt namn, ursprungligen Elijah som betyder "min gud är Jahve".

15 724 män och pojkar heter Elias i vårt land


 Elis är en äldre, och numera ovanligare, variant av det bibliska namnet Elias.

1 274 män och pojkar (för det har fått en ny popularitet) bär namnet i Sverige.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards