Alla inlägg under april 2011

Av Kaela - 11 april 2011 10:06

Mer än en miljon svenskar har data som har med jobbet att göra i sina mobiltelefoner.

Detta kan vara ett hot emot företagens säkerhet.

OM man vet att man kommer att ha information rörande sitt arbete i mobilen - eller man kanske är utrustad med en jobb-mobil så bör den ha virusskydd och brandvägg säger Jessica Levin, som är ansvarig för mobila företagstjänster på Telia.


Ja tyvärr lever vi ju inte i en värld där alla vill alla väl.

Så det allra enklaste är förstås att utrusta samtliga jobbmobiler med dessa säkerhetsåtgärder.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 11 april 2011 06:09

 


När jag ser mig omkring på andra- och delvis kanske även mig själv så ser jag en massa människor som går omkring och letar.

Många av oss som går runt i cirklar och söker i allt utanför oss.

Vi försöker fylla tomrummet som vi bär med oss.


Vi tror och även jag trodde att jag kunde bli lycklig av yttre saker -  att ha ett bra jobb, villa, bil, barn, kläder och hela alltet .

Men när jag fick allt detta så var jag ju ändå inte lycklig.

Inte ens mötet med kärleken och med vänner fungerade.


Allt satt mellan mina öron dvs i mina tankar som sedan gjorde att jag började få dessa obehagskänslor inom mig.
Jag var en enda stor projektor utåt. Jag gick omkring med känslor att jag var fel och dög inte som jag var samt var aldrig nöjd.


Tills en dag då det hände då jag plötsligt hörde mina egna ord om hur fel andra är.


Vadå fel??

Det är ju jag själv som saknar allt detta
Den största insikten blev istället att söka inåt och ta ansvar för mina tankar och granska dom på djupet. 



Den insikten är bland det bästa som hänt mig .

Det jag vill komma fram till är att i mötet med oss själva så händer det saker.
Vi förstår oss själva och så länge vi inte förstår oss själva kan vi aldrig förstå andra det är en omöjlighet eftersom vi inte ser det.
Eller så lägger vi ifrån oss ansvaret om våra tankar och tror det handlar om andra och dömer direkt. 

Vi skyller alltför ofta på alla  andra och omständigheterna  - skapar vårt eget lidande genom att värdera och sätta etiketter på de flesta.

Vi ser det vi själva tänker och det är en vana och ett skydd för att inte visa vår sårbarhet och granska våra tankar och reaktioner.


Sökande inåt istället för utåt gör att hela tegelstenen faller och vi slutar hålla fast vid något som inte är sant. Vi kapitulerar och det är en underbar känsla.

Att börja inse att man duger precis som man är med alla fel och brister är en underbar upptäckt. .  

Om jag inser att jag är jag och att jag duger oavsett vad andra skulle råka säga eller tänka om mig är en vidunderlig upptäckt!!!


Ingen kan längre såra mig om det inte är en människa vars åsikt jag bryr mig om.

Men då kan jag kanske öppna en dialog...och få till stånd ytterligare utveckling....


För mig är min tro porten in i detta tänkande.
Jag är övertygad om att det underlättar att ha mött insikten om att jag är älskad precis som jag är som är det mest centrala i min Gudstro!


Kanske kan man komma fram till samma insikter på andra vägar...även om jag tror att det är besvärligare.

Av Kaela - 11 april 2011 05:51

       



Om man ser sig själv i alla och alla i sig själv kan man inte skada någon då det skulle betyda att man skadar sig själv

 

Bhagavad-Gita

Av Kaela - 10 april 2011 20:31

Nya sedlar och mynt på gång.

Tvåkronan kommer tillbaka och dessutom får vi en 200 kronorssedel.(kanske dåligt att den och 100-lappen blir lika stor.

Tur att färgen tydligen ska skilja- annars är det ju lätt att ta miste.


Vissa sedlar byter färg.

Och Selma Lagerlöf får lämna plats för Astrid Lindgren.

Roligt att få Astrid på en sedel men lite tråkigt att mista Selma.

Ja så är det nu en gång med allt i den här världen.

Man kan inte både ha kakan och äta den.


Till artikeln i Dagens Nyheter


Av Kaela - 10 april 2011 18:19

 


"Var inte rädd för tystnaden.


Den är inte tom.

Så enkelt är det inte.


Tomheten är fylld av annat.


Sådant som du inte visste att det fanns.


Du kommer att höra, om du ger dig själv tillstånd att lyssna.


Du kommer att lära dig något annat än det du redan vet.


Om du vågar.


Om tystnaden varar tillräckligt länge, kommer du att föra allt längre och alltmer intressanta samtal med någon du knappt träffat.
Dig själv."
 
Ur Eva Katarina Svanbergs bok: "Konsten att göra ingenting!
Av Kaela - 10 april 2011 10:41

Idag har jag bestämt att jag ska gå i morgonrock hela dagen!

Bara strosa runt och blunda för damm och smutsiga fönster och badrum som så väl skulle behöva städas.

Började dagen med att bläddra i gamla anteckningar..(har en hel hög med kollegieblock där mina tankar under dagar och nätter som gått har hamnat.


Där hittade jag den här meningen--"Även själen kan behöva gå i morgonrock och tofflor och dra benen efter sig."
Att vila själen är bra mycket svårare än att vila kroppen

Vi matas med så många intryck och vi måste ta så många beslut varje dag.

Det kan vara svårt att låta tanken och hjärnan vila...hur hittar jag själens morgonrock....


Kanske genom att gå in på poeter.se och läsa alla härliga underbara dikter....sätta på en skiva med Joan Baez, min ungdoms idol....


Kanske behöver din själ också gå i morgonrock en stund....här får den lite hjälp.


Joan Baez har blivit äldre hon också...tiden lämnar ingen av oss orörd....men hennes röst och budskap klingar lika klart - om inte klarare...




 

Av Kaela - 10 april 2011 10:27

Ett 40 våningars lyxhotell i Tokyo öppnar sina portar för de som blev hemlösa vid tsunamin i Japan.

Även om rumsbetjäningen inte fungerar kan man köpa frukost och middag där.

Nu är det ett problem - detta är tidsbegränsat eftersom planerna är att detta hus ska rivas i juli.

Hoppas att man skjuter upp den rivningen tills de nya "gästerna" hittat permanent boende.


Till artikeln i DN

Av Kaela - 10 april 2011 10:13

 



Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards