Alla inlägg den 7 maj 2011

Av Kaela - 7 maj 2011 20:00

Riktigt glad att läsa att Carin Jämtin ångrar sitt utspel om en muslimsk helgdag.

Inte därför att jag tycker att vi inte ska visa våra nysvenskar som är muslimer full respekt.

Men trots allt har de valt att bo i Sverige som har en kristen tradition och historia.

Och då får man väl acceptera det - eller ?!

Jag inser och förstår att det för alla inte varit ett val som man kommit fram till efter att ha sett över vad som finns och så bestämt sig.

Många muslimer som sökt asyl har liksom bara hamnat i Sverige.

Men Sverige ger dem skydd och fullständig rätt att utöva sin religion.

Det måste räcka med det.

Vi ska inte behöva "sälja ut" våra traditioner för att erbjuda skydd och möjlighet till ett bra liv för de som har en annan religion.

Vi ska visa all respekt - men också kräva tillbaka samma respekt.


Till artikeln i Expressen


Av Kaela - 7 maj 2011 17:32

 


Här - hos Svenska Dagbladet hittar du en massa goda sätt att ta hand om sparrisen.

Något i alla fall jag blev jätteglad över - och beslöt att dela med mig av.

För gott är det - men går tydligen att få ännu godare.



Av Kaela - 7 maj 2011 16:40

Enligt en artikel i Dagens Nyheter är det hundägarna som löper största risken att få den fruktade dvärgbandsmasken.

Om man jagar med hund till exempel rör sig ju hunden delvis helt utan uppsikt av husse eller matte.

Rådet är att duscha och schamponera hunden ordentligt efter skogsvistelsen.

Däremot sägs det plötsligt vara ofarligt att plocka bär och svamp.

Varför det kommer ändrade regler om det vet jag inte.

Kanske skulle jag dra mig i allafall - särskilt om jag bor i ett område där denna fruktade mask upptäckts hos rävbeståndet.

Och där den inte upptäckts så kan den ju finnas ändå.


Tråkigt att vi har fått in detta i Sverige.



Av Kaela - 7 maj 2011 15:46

 



Som barn fick jag en bok av Barbro Karlén.

"Människan på jorden" heter den och diktarinnan är bara 12 år när boken gavs ut.


Jag vill gärna dela med mig av något som jag läst otaliga gånger i den boken:


"En del människor skrattar år allting. Man vet inte vad dom skrattar åt.


Det är aldrig något riktigt skratt.


Dom skrattar om dom får se en människa som ser annorlunda ut än andra människor.

Dom skrattar också åt hemska saker. som när tjurfärktare sticker svärd i stackars tjurar - dom skrattar åt ett litet oskyldigt djur som kanske kämpar för sitt liv- dom skrattar åt elaka människor som förtalar människor - dom skrattar åt sin lärarinna och mamma och pappa samt kamrater som dom har kunnat lura - dom skrattar åt folk som tror på Gud- dom skrattar när folk får otur.


Det var nog ingen som trodde att skrattet skulle användas på ett så fult sätt, då hade nog aldrig människan fått lära sig att skratta.


Skrattmänniska

jag vill be dej att skratta för att

himlen är blå

för att kanske din mamma och pappa lever

för att du har fina vänner

för att sjuka människor kan få hjälp

för att små fåglar får någonting att äta

för att du möter en vanlig människa som ler mot dej.


Skratta

när du ser den första vitsippan på våren

när du hör en bäck porla

när en hund tittar med oskyldiga ögon på dej


Sedan ska du säkert kunna känna hur fint och härligt det är

att kunna ha skrattat till det som är meningen.

Man skrattar bara av glädje, tprarna får du använda till sorg.


Förlåt mig alla skrattmänniskor

jag tycker om alla som skrattar

eller bara ler lite

bara det är åt sáker som är riktiga"


När jag läste häromveckan igen - kom jag att undra över vad det blivit av Barbro Karlén.

Hon är nu en kvinna som hunnit en bra bit i livet.

Så jag gogglade på hennes namn och fick upp en del sidor.


Här  och här kan du hitta och här ser du hur hennes på foto





Av Kaela - 7 maj 2011 10:16

 



Det är den som går vilse som finner de nya vägarna.


Niels Kjaer

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards