Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Våldet bland flickor ökar - dålig jämlikhetssträvan

Av Kaela - 11 maj 2011 10:21

Om det är något som gör mig ledsen så är det att läsa att andelen flickor i åldrarna 15-17 år som lagförs för misshandel idag är 25% av de fall som kommer upp i domstolarna.

Vad har egentligen hänt med våra flickor?
De tycks ha fått detta med jämlikhet totalt om bakfoten.

Att vara jämlik och ha lika lön för samma arbete- det är viktigt.

Men ta över männens dåliga beteenden - bör inte ingå i jämlikhetssträvan.


Till artikeln i Dagens Nyheter

 
 

Kaela

11 maj 2011 11:20

Oavsett siffrorna är en flicka som begår våld en flicka för mycket.

Tack för dina länkar.

Ha det gott!

 
Ingen bild

Maria

11 maj 2011 14:56

Alla som begårvåld är väl "en för mycket"? Men snedvrider man fakta så som dn och metro gör får de ju denna olyckliga följd att sådana som du tror att jämställdhhet skapar fler kvinnliga brottslingar. I metros statistik kunde man bl a se att det var ungeför lika många flickor som begick ett brott 1995 som 2005 (oakktatt hur stor pprocent av den totala andelen ungdomsbrottslingar). Men av någon anledning vill journalister alltid läsa fakta som att brottslighet ökar.

Kaela

11 maj 2011 15:01

jag får hoppas du har rätt.
För ett utökat våld bland flickor är ju inget vi vill ha!

ha det gott!

 
Ingen bild

Vidar

11 maj 2011 15:34

Under lång tid har det rått ett manligt våldsmonopol i Sverige, en social konvention som säger att "enbart män får bruka våld". Det gör männen till potentiella offer och förövare men kvinnorna enbart till potentiella offer. Om det nu är så, att fler flickor slåss är det ett tecken på en förändring och i mina ögon i grunden positivt.

Det handlar om att se våldet i vitögat och inte säga "flickor skall inte slåss men pojkar är sådana" utan helt enkelt "ingen skall slåss". Så länge man tolererar pojkars våld men inte flickors förpassas flickorna till en passiv offerroll där de får förlita sig på pojkarnas välvilja och goda moral.

Kaela

11 maj 2011 18:49

Det är för mig så självklart så det kom jag inte ens mig för att nämna.
Våld ska bekämpas i alla former och av alla förövare.

Ha det gott!

 
Ingen bild

Maria

11 maj 2011 15:51

Du tycker inte det är dags att se över rubriken på ditt inlägg då...?

Kaela

11 maj 2011 18:48

Jag tror att våldet bland flickor ökar - även om det skulle vara så att det ökar mindre än vad artikeln angav.
ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards