Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

Hans Falk: Uppväxt

Av Kaela - 16 maj 2011 11:26

hans falk som är son till Författarinnan kerstin thorvall har skrivit en bok som heter uppväxt.

Visserligen kallar han sig Lasse Kask i boken - men det är tydligt att det är sin egen barndom han beskriver.


Jag har tillbringat varje ledig stund under helgen med den boken.

Skönt att bryta av ibland med plantering och annat i trädgården.

Annars tror jag inte att jag hade orkat igenom den.


En neurotisk mamma som balanserade på den yttersta gränsen mot psykisk sjukdom, som kastade tallrikar, skrek och grät så snart inte allt gick hennes väg.

Som skickade iväg sina barn till farmor och farfar för att hon inte stod ut med att de krävde hennes uppmärksamhet.

Hade inte den lugna men lite sorgsna pappan funnits med så hade det varit ännu mycket värre.


Boken behandlar också ungdomsåren som dagelev på Sigtuna humanistiska  läroverk.

Och hur han och bropdern så småningom tillsammans med pappan hittar en väg och ett sätt att leva...efter föräldrarnas skilsmässa.


Boken är skriven på dålig svenska skulle många säga....men jag tycker att det understryker det raseri som jag upplever författaren delvis gör sig av med genom att berätta.....


Här köpte jag boken och här kan du både lääsa mera om den och köpa den



 
 
Spanaren

Spanaren

17 maj 2011 19:20

Sanningen kan alltid ses ur olika perspektiv ... hmmm ... men vem har rätt?!?! Måste vi ge dom rätt både mamma och son? Den bok jag har läst om Kerstin Thorwall och hennes liv var uppfriskande i jämlighetens tanke med att känna kärlek till sina män. Är det inte Myrdal som skriver negativt om sin barndom också?!?! Fänglar boken dig eller ... /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

18 maj 2011 05:50

Fngslar vet jag inte - den gav mycket tankar.
Kerstin Thorvall själv hade som man förstått av hennes böcker ingen lycklig barndom - och det tycks gå igen - när jag nu läser hennes sons bok.
Man brukar ju säga att för att ge måste man ha fått.
Kerstin hade kanske inte alls fått trygghet och kunde inte ge den till de barn hon trots allt säkert älskade.

Kram!

 
Spanaren

Spanaren

18 maj 2011 19:37

Visst kan du har rätt i det ;.)
Tack för tipset/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

19 maj 2011 05:59

Delar så gärna med mig vet du!

ha en riktigt fin dag!

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards