Alla inlägg den 11 juli 2011

Av Kaela - 11 juli 2011 22:46

Oj...klockan går mot midnatt snart....


Dags för godnattvisa:



 


Nu i ro, slumra in, i bädden så fin

som blomman på äng, i en gungande säng

och guds änglar de små

breda vingarna ut

och kring barnet de stå tills dess natten är slut

Av Kaela - 11 juli 2011 22:28

 



Tillbringat ett par timmar i går eftermiddag och en timme idag med att läsa: "Sommaren med Gabriella i parken"  skriven av Arne Jernelöv.


En barn föds - med kejsarsnitt.

Allt ser ut att gått bra....men efter fem minuter slutar barnet andas.

Hon intuberas.

Lilla Gabriella har flera olika sjukdomar.

Bland annat en sjukdom som gör att hon slutar andas i sömnen.

hennes första år tillbringas på sjukhus.

Runt ettårsdagen tar läkarna försiktigt upp frågan om framtiden med föräldrarna.


Vad finns det för alternativ?

Läkarna föreslår att man stänger av apparaturen - föräldrarna funderar på att ta hem sin dotter och få hemmet förvandlat till ett minisjukhus.

Miljöforskaren Arne Jernelöv tillbringar stor del av av sommaren med sin ettåriga dotter i sjukhusparken, om det som är omkring dem och om de fruktansvärda alternativ som föräldrarna står inför.

Berärttlsen är lågmäld och saklig men med en ton av sorg och omöjlighet som träffar hjärtat mitt i och stannar där - ger tankar.

Hur skulle jag ha valt?

Hur är det ens möjligt att välja?

Jag ska inte avslöja mera än så - men jag lovar att det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Och helt klart kommer det att bli en sån där bok som jag kommer att bära med mig - länge....


Kanske ska jag tiiilägga att familjen bodde i Österrike där valet om huruvida apparatur ska stängas av för obotligt sjuka ligger på föräldrarna.


Boken gavs direkt ut i pocket och finns att köpa på många ställen.

Jag köpte min här


Av Kaela - 11 juli 2011 22:17

Onoff har gått i konkurs.

Om du köpt en vara där som de behöver reklamera kan du fortdfarande göra det - men det blir besvärligare.

Men har du ett presentkort på Onoff- ja då är det lite knivigare.

Vet inte om du möjligen kan skynda dig att använda det på den konkursutförsäljning som jag gissar kommer.


Till artikeln i Dagens Nyheter

Av Kaela - 11 juli 2011 11:07

 



Stanna upp en stund
samla dina tankar

släpp alla bör och skall
och se dig omkring

du ser en värld
full av skönhet

du ser är värld
full med möjligheter

du ser drömmar födas
få näring och bli till liv

visst finns det både svarta
och gråa nyanser
våld och hat

men mest av allt
finns det kärlek
godhet och glädje

det är sant
att framtiden är oviss

det innebär
att det inte
finns några gränser
för hur bra
du kan göra den

det du har är

 - just nu-
och -Just nu -

är precis
som det ska vara

det är din tid att leva
Just Nu
släpp varje oro du
har inför framtiden


låt det blekna bort
samtidigt som du låter
den skönhet och perfektion
som Nuet har skölja över dig

det bästa du kan göra
för framtiden
är att leva
med allt det du har Just nu


följ ditt hjärta
genom att vara
den du innerst inne är


smärtan är
själva skälet
att du lever

den formar dig

andas in skönheten omkring dig
rikedomen att få leva
det är din gåva

det är

ditt privilegium

Kaela

Av Kaela - 11 juli 2011 09:57

 



Man måste dela sin lycka för att multiplicera den.


M von Ebner-Eschenbach

Av Kaela - 11 juli 2011 09:37

Denna underbara video fick jag tipset om av min vän Eva.

Den är bara helt underbar.

Missa den inte!!!


Eva hittar du här:



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards