Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Sjukvården diskrimerar lesbiska par

Av Kaela - 7 augusti 2011 13:25

I Dagens Nyheter tar man idag upp en fråga som verkligwen borde intressera DO (Diskrimierungsombudsmannen)

Om ett heterosexuellt par vill bli gravida genom IVF betalar de bara landstingets vanliga avgift - men om ett lesbiskt par önskar samma sak får de betala 12 000:_

lagstiftarna stiftar lagar mot diskriminering men diskriminerar själva.


 
 
Ingen bild

elina

7 augusti 2011 14:20

Ja, men sjukvården skall behandla sjukdomar och att vara lesbisk är inte sjukdom utan livsval.Så är det diskriminering utan man tar betalt för service som inte beror på sjukdom?

Kaela

7 augusti 2011 20:07

Att det är ett livsval kan man bara säga om man aldrig känt någon som är lesbisk!
Barnlöshet är ju heller ingen sjukdom - ens i ett hetersosexuellt förhållande.

Önskar dig allt gott!

 
Ingen bild

Per

7 augusti 2011 14:28

Varifrån kommer spermierna som de lesbiska kvinnorna vill inseminera? Varför ser de inte bara till att befruktningen sker på naturlig väg, det kostar dem inte en krona!

Kaela

7 augusti 2011 20:06

Ja en del gör nog det också.

Ha det gott!

 
Ingen bild

reaktionen

7 augusti 2011 19:23

Nej, de är inte diskriminerade. Heterosexuella som vill ha IVF har i åratal kämpat med att få barn på det vanliga kostnadsfria sättet. För att få IVF måste man efter doktorns ordination t.ex banta, skaffa hund, löpträna, och göra tusen andra saker för att främja den naturliga fortplantningsförmågan innan doktorn tillstyrker IVF.

Det är en lång kamp mot den egna oförmågan att få barn för att få sjukvården att erbjuda IVF.

På lesbiska par ställs inga sådana krav, av naturliga orsaker. De får till skillnad från heterosexuella par IVF fast det inte kanske inte är medicinskt motiverat. Men de får då istället betala en något högre del av den verkliga kostnaden.

Lesbiska är i själva verket positivt särbehandlade av den svenska sjukvården. De hade lika väl som heterosexuella par först kunnat prova att få barn på naturlig väg.

IVF kostar skattebetalarna mycket pengar. Med din logik borde ensamstående kvinnor som inte vill hitta en karl också få det betalt av alla oss andra.

Kaela

7 augusti 2011 20:03

Om man vill ha ett samhälle utan diskriminering så kanske man måste vara lite mera nyanserad.
Både du och jag vet ju att ett lesbiskt par är uteslutna från möjligheten att "pröva på naturlig väg"
Dessutom kan jag inte hålla med om att 12.000
som du utrycker det - något - högre.
Det är minst 30 gånger så mycket.

Vi har olika åsikter tydligen men jag önskar dig allt gott.

 
Ingen bild

Storch

7 augusti 2011 21:24

Kan du förtydliga varför du tycker att barnlöshet inte är en sjukdom?
Vill man ha barn och inte kan få det på grund av en sjukdom måste det väl också räknas.
Menar du att de patienter som har infertilitetssjukdomar inte skulle vara sjuka och därmed inte ha rätt till lanstingsfinansierad IVF?
Jag har med egna pengar betalat långt över de summor som nämns i artikeln till privat IVF-klinik för att få barn, bara för att mitt landsting inte vill finansiera. Är därför hyfsat bitter på både mitt landsting och de som inte tycker att infertilitet är en sjukdom.
Ha det gott.

Kaela

7 augusti 2011 22:01

Jag känner starkt med dig och förstår att det är en jättesvår situation.
Att längta efter barn utan att få det är oerhört smärtsamt.
Och att inte få den hjälp man behöver är fruktansvärt - det förstår jag mer än väl.
Men så är det säkert oavsett vilken sexuell läggning man har.
Väl införstådd med att barnlöshet kan ha en sjukdom som orsak, men det är inte nödvändigt.

Jag önskar dig innerligt den hjälp du behöver!

 
Ingen bild

Storch

8 augusti 2011 01:10

Inga problem, vi har fått (eller köpt) oss den hjälp vi behöver! Nu har jag två söta döttrar som är det bästa jag vet. :-)
Orättvisan i sjukvården är i grunden att det är olika regler i olika landsting.

Kaela

8 augusti 2011 06:11

Grattis till dina döttrar!

Ha det gott!

 
Tolmia

Tolmia

8 augusti 2011 10:20

Dilemmat med insemination kan vara en svår fråga även för heterosexuella.
För oss kändes det fel mot ett eventuellt barn att ge det en annan pappa än min man.
(Vi såg det på det sättet)
Så vi avstod. Men jag gläds ändå med dem som får barn efter insemination.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

8 augusti 2011 14:31

Ja självklart är det en fråga man får fundera en hel del över.
Nu hjandlade inte artikeln riktigt om de svårigheterna - utan snarare varför inte samma ekonomiska regler gäller för homosexuella som för heterosexuella.

Men det behöver också belysas att det är svåra beslut.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards