Alla inlägg den 9 september 2011

Av Kaela - 9 september 2011 19:45

I Dagens Nyheter läser jag att EU anser att Öland på grund av bron är fastland.

Och det har lett till många missade miljoner för Öland.


Högt pris för Öland för att få brokontakt med fastlandet.

Dessutom - är allt som är förbundet med broar fastland - det är ett nytt sätt att se på saken - tycker jag.



Av Kaela - 9 september 2011 10:39

 



Dimmorna döljer
vildgässens flykt

av sommarens
sista blomma
doftar ännu min hand

min längtan
gör fotavtryck
i himlen


Vid det svarta vattnet
stannar jag
böjer mig ner

och håller månen
i mina händer

och jag är ett
med natten

en stjärna faller
från sammetshimlen

rakt in

i mitt hjärta


Kaela

Av Kaela - 9 september 2011 10:24

I Svenska Dagbladet kan man läsa en artikel om en forskare; Victoria Blom som forskat om hur utbrändhet hör ihop med bristande självkänsla - att det inte alls är farligt att vara en duktig flicka.

Detta efter att många gånger de sista åren ha läst och hört motsatsen.

Att det är de "duktiga flickorna" som går i väggen bland annat.

Men kanske stämmer detta påstående i alla fall.

När man läser vidare i artikeln ser man att om man försöker kompensera en låg självkänsla med att vara duktig...om och om igen slå knut på sig själv med ständigt nya prestationer - då löper man risk för att drabbas av utbrändhet eller utmattningsdepression.


Men har man bra självkänsla då kan man förhålla sig både till omgivningen och sina egna inre krav - och vågar säga nej.


Kanske självklart - men roligt att se att forskare kommit fram till den slutsatsen och kan belägga den med forskningsresultat.




Av Kaela - 9 september 2011 08:37


 


När vi älskar med vårt sanna hjärta så älskar vi utan fruktan. 

Vi älskar för att vi älskar att älska.

För att kärlek är allt vi är.


Okänd tänkare

Av Kaela - 9 september 2011 08:27

 


Igår var det torsdagen den 8 september och Alma och Hulda.


En dag försent grattar jag så varmt!


Alma  kan ha sitt ursprung i det latinska almus (femininformen alma) med betydelsen mild eller huld eller så kan det komma från det spanska ordet för själ - alma; eller kan det komma från det ungerska ordet för äpple - alma.

7 824 kvinnor i vårt land bär namnet.


Hulda är ett nordiskt namn med betydelsen huld (kärleksfullt trofast). 

2 748 kvinnor bär detta namn i vårt land

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards