Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Barn är en gåva - men inte en självklar sådan

Av Kaela - 8 november 2011 16:58

 



Barn är en gåva av livet.

Så tänker vi när vi håller vår lilla bay i famnen.

Och det ÄR en underbar gåva.

Ingenting som är självklart.

Många kvinnor längtar oerhört efter att bli mamma och många män också förstås efter fadersrollen.

Men inga barn kommer.


Det är inte mycket till tröst då - att säga att de inte bara är en dyrbar gåva - utan också en dyr gåva.

Drygt en miljon kronor ... så mycket kostar ett barn från vaggan till studenten.

Men det är ju utgifter vi gladeligen tar för den stora lyckan att få bli föräldrar.


För ungefär tre år sedan pratade jag med en kvinna i 55 -årsåldern.

Hon kom in på en av våra caféstunder på Frivilligcentralen.

Hon berättade om den stora nöden att inte ha fått barn.

Och hur det nu gick i repris med samma smärta när alla kompisar började få barnbarn.


På den vägen blev hon extramormor till tvilligar på två år.

Och jag lovar att ni inte kan träffa en lyckligare mormor.

Hon tar verkligen sitt uppdrag på allvar!


När töserna just fyllde fem hade hon gjort en tårta till dem som ni ser på bilden.


Häromdagen stötte vi ihop på stan - hon kollade på julklappar till flickorna.

Och sa: "jag har aldrig haft så kul som de sista tre åren - tänk att man kan bli mormor utan att ha varit mamma!


Visst kan livet vara bra fantastiskt!

 
 
Tolmia

Tolmia

8 november 2011 23:28

Riktigt härligt att läsa om denna mormor.
Att få två barnbarn måste vara fantastiskt för henne.
Livet har så mycket att ge om man bara är öppen och tar emot.
Och säkert lika roligt för barnen att få en mormor som tycker så mycket om dem.
Jag blev glad av att läsa det här.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

9 november 2011 06:02

Då förstår du hur många fina glädjeämnen mitt jobb bjuder på.
Att få vara en länk mellan människors behov och längtan.
Det är något jag är innerligt tacksam för.
Ja, för barnen och deras mamma är "mormor" också något fantastiskt!

Kramar om!

 
skrivmoster

skrivmoster

9 november 2011 07:57

Det är så lätt att ta saker för självklara ... fast de inte är det. Vi fick vänta länge på barnbarn men hade under tiden ett par barn, som fick vara våra "barnbarn" och fortfarande är det. Nu är de stora och våra "egna" små, så de har olika behov av oss. Tänk så värdefullt livet blev för henne som blev mormor!! Och tänk så underbart för de, som FICK en mormor! En berättelse som gör hjärtat varmt! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

9 november 2011 12:11

Ja visst har jag ett härligt jobb som får se många såna här saker.
Hur människor kan komma att betyda för varandra.

Kramar om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards