Direktlänk till inlägg 16 november 2011

"Utanför vanligheten" - kanske vanligare än vi tror

Av Kaela - 16 november 2011 11:10

I en artikel i Dagens Nyheter idag får man lära känna Robert och lina som båda har diagnosen Aspberger.

Idag är de gifta med varandra efter att ha haft lite svårt att klargöra för varandra vad de kände för den andre.

V behöver dessa möten med människor som har en diagnos som kanske skrämmer oss - så vi inte utestänger dem ur vår gemenskap utan inser att de är som vi men med vissa svårigheter.

Du kan också läsa mera om dem i Sörmlandsbygdens Tidning






 
 
Kristina

Kristina

16 november 2011 11:30

Jag har en liten kille i min närhet som har autism, han är det goaste som finns, han ger mig så mycket.
Goa kramar till dig och en häerlig dag.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

16 november 2011 17:42

Det är så gott att lära känna människorna bakom diagnoser och bokstäver.
Då ser man hur lika vi är och hur mycket alla har att ge!

Kramar om dig!

 
Kristina

Kristina

16 november 2011 12:22

så intressant. kramar till dig

http://ruach.blogg.se

Kaela

16 november 2011 17:42

Ja visst är det intressant....vi behöver informera och informeras - då river vi murar och bygger broar.

Kramar om dig kära vän!

 
Ingen bild

Robert

16 november 2011 14:07

Kul att du blogga om artikeln =) Men som den lille ordmärkaren jag är så har du stavat fel, det stavas ASPERGER, många lyckas alltid klämma in ett b i det hela ;))

Kaela

16 november 2011 17:41

Tack för påpekandet.
Då har jag lärt mig det!

Allt gott till dig!

 
Ingen bild

Lars Jansson

16 november 2011 19:38

Jag har en granne som är mycket trevlig och jobbig på samma gång. Som också har asperberger. Väldigt jobbigt på många sätt och samtidigt väldig tillgång. Trots det så tycker jag bra om denne, för vi kan ha mycket skoj ihop och har samma intressen. Men den sociala interaktionen behövs för denne övas på betydligt mera om hur man beter sig i vissa sammanhang och inte säger, för det blir annars till dennes nackdel har jag märkt. Men det försöker jag med att lära iaf.

Kaela

17 november 2011 06:50

Så fint att du har en vän med den diagnosen.
Då har du fått uppleva att det är som vem som helst - med vissa svårigheter.
Men svårigheter har ju de flesta av oss gott om!

Allt gott till dig!

 
Tolmia

Tolmia

16 november 2011 21:35

Bra att man börjar kunna prata om de här diagnoserna.
Jag har två söner med asberger och en outredd make med antagligen asberger han också.
(Både han själv och jag är rätt säker så det är ingen hemlighet.)
Det blir ett sätt att leva när man har så många i samma familj. Inte konstigare än att vissa har glasögon för att kunna se bättre.
Stavar det också jämt med b fast jag hört att det ska stavas med p.
Roligt att du tog upp ämnet i din blogg.
Kram <3

http://tolmias.blogg.se

Kaela

17 november 2011 06:49

Det är en viktig sak - att vi pratar om allt - så vi ser att saker inte är så märkliga.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards